10 Haziran 2021

Başarının sırrı doğru hedeflemede saklı!

Ürününüz kaliteli, hizmetiniz kusursuz denilecek kadar hızlı, satış sonrası hizmetleriniz piyasadaki pek çok işletmeye fark atacak nitelikte ama siz yine de hak ettiğiniz konumda değil misiniz? Peki ya pazarlama stratejilerinizi oluştururken hedeflemeyi doğru yaptığınıza emin misiniz? Zira tek bir mesajla aynı anda herkese hitap ederek bu iletişim stratejisinden başarı beklemek çok eskide kaldı. Devir, doğru mesajı doğru kitlelerle buluşturarak yani hedeflemeyi doğru yaparak fark yaratma devri. İyi de ben hedeflemeyi nasıl yapacağımı bilmiyorum diyorsanız ipuçları yazımızda saklı!
 
Pazarlamada başarının yarısı kaliteli ürün ve kusursuz hizmet deneyiminden diğer yarısı da hiç şüphesiz doğru hedeflemeden geçer. Zira doğru hedef kitle ile etkileşimin sağlanması, hem mesajınızın doğru algılanmasında hem de ürün ve hizmetlerinizin içselleştirilmesinde son derece önemlidir. Unutmayın, zaman değişti; tek bir mesajla aynı anda herkese hitap ederek başarıyı yakalamak artık bir hayale tutunmak demek. Siz de başarı basamaklarını üçer beşer tırmanarak işletmenizi geleceğe taşımak istiyorsanız doğru hedeflemenin gücünü hafife almayın. Zira reklam ve pazarlama çalışmalarından işe yarar geri dönüşler elde etmenin ilk kuralı doğru bir hedefleme yapmaktır. Peki, ama mesajınızın doğru hedef kitle ile buluşmasını yani doğru hedefleme yapmayı nasıl başaracaksınız? Hazırsanız başlıyoruz.
 
Pazarlamada hedefleme, ürün ve hizmetlerinize en uygun hedef kitleye odaklanmak olarak özetlenebilir. Bu yöntemle potansiyel kitlenizi sunacağınız ürün ve hizmete göre daha küçük segmentlere ayırarak o segmetin istek, beklentileri çerçevesinde aksiyon alarak daha iyi bir müşteri deneyimi ortaya koyarsınız. Çünkü tüm pazara ulaşarak odağınızın dağılmasına dolayısıyla da enerjinizin bölünmesinin önüne geçersiniz. İş süreçlerinizi ve stratejilerinizi belirlemiş olduğunuz gruba ulaşarak onları memnun etme üzerine kurgularsınız. Bu ise uzun vadede size kazanç olarak geri döner zira hedefleme sayesinde iletişim stratejilerinizi doğru bir zeminde yürütürsünüz. Hem zaman, hem para hem de efordan tasarruf etmek de cabası. Her şeyden önce yol haritanız bellidir. Geriye kalan tek şey o yol haritası çerçevesinde belirlediğiniz adımlara harfiyen uymaktır. Peki, ama hedeflemeyi hangi kriterler çerçevesinde yapabilirsiniz yani pazarı hangi temel tanımlar kapsamında bölümleyebilirsiniz? Hemen cevap verelim. Pazarı 4 ana başlık altında bölümlemek mümkün. Birincisi, yaş, medeni durum, cinsiyet, uyruk, eğitim seviyesi gibi demografik bölümleme. İkincisi yaşam şekli, inançlar, ilgi alanları gibi psikografik bölümleme. Üçüncüsü satın alma ritüelleri, marka etkileşimini de kapsayan davranışsal bölümleme. Dördüncüsü ise coğrafi bölümleme.

Hedefleme yapmamak ne kaybettirir?
Hedefleme yapmak pazarlama stratejisinin, müşteri deneyiminin, iş operasyonlarının doğru ve sorunsuz bir şekilde işlemesinin yanında markalaşma için de son derece önemlidir. Ayrıca ürün ve hizmeti sunacağınız kitlenin daha spesifik hale gelmesi de ürünlerinizi ve hizmetlerinizi beğenen ve bu konuda olumlu geri bildirimlerde bulunma olasılığı yüksek bir müşteri portföyü anlamına gelir. Peki, ama hedefleme yapmamak sizi hangi olumsuz durumlarla karşı karşıya bırakır. Gelin önce bunlara daha yakından bakalım.

  1. Ürün ve hizmetlerinize ilgi duymayan kitlelere  zaman harcamanın yanında reklam bütçenizi de gereksiz bir şekilde bu grup için tüketmiş olursunuz. Bu da size uzun vadede  performans kaybı olarak yansır. Belli bir süre sonra da ürün ve hizmetlerinize olan inancınızı yitirirsiniz.

  2. Ürün ve hizmetlerinizle ilgilenmeyen bir kitle ile vakit harcamak geri bildirim konusunda da tökezlemenize neden olur. Israrla geri bildirim almaya çalışırsanız da elinize ulaşanlar sağlıklı geri bildirimler olmayacaktır.

  3. Yanlış kitleye yanlış reklam ve pazarlama faaliyetleri yapmak yatırımın geri dönüş oranının da minimumda kalmasına neden olacaktır.

Hedefleme yapmanın avantajları…

  1. Hedef kitlenizi doğru bir şekilde tespit etmeniz halinde ortak bir düzlemde buluşarak onlarla aynı dili konuşabilirsiniz. Böylece istek ve beklentilerini daha kolay anlayarak ona uygun çözümler ve kampanyalar geliştirebilirsiniz.

  2. Sizin için nicelik kadar nitelik de önemliyse hedefleme yapmak markanız ve imajınız için son derece önemli olacaktır. Zira marka imajınız aslında sizi tercih eden kitleden izler taşır. Eğer markanızı üst segment olarak konumlamak istiyorsanız bu grubu hedeflemeli, buna uygun iletişim çalışmaları gerçekleştirmelisiniz. Bunu başardığınızda kitlenizin kalitesi ve prestiji sizin de marka imajınızın şekillenmesine dolayısıyla da nitelikli satışlara imza atmanıza yardımcı olacaktır.

  3. Hedefleme yapmak her gün yeni oyuncuların dahil olduğu sektörde ayrışmanıza ve rekabette bir adım öne çıkmanıza yardımcı olacaktır. Spesifik bir kitleye hitap ettiğiniz için kitlenin beklentilerini daha kolay çözümleyebilir, onlara özel kampanya ve fırsatlarla hayatlarına dahil olabilirsiniz. O kitlenin yaşam tarzına, alışkanlıklarına ve psikografik özelliklerine göre ürün ve hizmetlerinizi konumlayabilirsiniz. Tüm bu süreç sonunda da rakiplerinizden bir adım önde olma şansına erişebilirsiniz.

  4. Müşterilerinize kendilerini özel hissettirecek samimi iletişim kampanyaları ile ulaşarak onların markanızı içselleştirmesine yardımcı olabilirsiniz. Bu ise uzun vadede marka sadakatinin oluşmasına zemin hazırlayacaktır.

  5. Hedef kitlenizi daha detaylı tanıyor olmak size onların gözünden ürün ve hizmetlere bakma şansı verecektir. Empati yaparak sunacağınız kampanyalar, teklifler, fırsatları geliştirme şansı bulabilirsiniz.


Özetle doğru hedefleme ile güçlü ve özgün bir marka algısı yaratabilir, rekabette bir adım öne çıkabilir, ürün ve hizmetlerinizi geliştirip iyileştirerek geleceğe kendinizden emin adımlarla yürüyebilirsiniz.