27 Mayıs 2021

Pazarlama sektörü “oyun”la değişiyor

Pazarlama sektörünün dinamikleri her geçen gün değişiyor, oyuncular çeşitleniyor, rekabet artıyor, müşterileri cezbederek onlara ulaşmak ise hiç olmadığı kadar güçleşiyor. Ürün ve hizmetleri potansiyel müşterilerle buluşturmak, onların marka sadakatini artırmak, fark yaratarak gelecekte sağlam bir şekilde varlığı sürdürmek için pazarlama sektörü profesyonelleri de çağın gereklilikleri çerçevesinde her gün yenilikçi metotlarla karşımıza çıkıyor. Bunlardan biri de “oyunlaştırma”. Pazarlama sektörünün kodlarını yeniden yazan oyunlaştırma kavramına daha yakından bakmaya ne dersiniz?
 
Oyun… Tarih boyunca varlığını keyif kelimesi ile yan yana sürdüren bu kavram günümüzde pazarlama sektörüne yön veriyor. Peki, ama nasıl? Friedrich W. Nietzsche’nin de dediği gibi “Her insanın içinde, oyun oynamak isteyen bir çocuk saklıdır” ve siz bu dürtüye kusursuzca cevap verecek stratejiler geliştirirseniz hedef kitlenize ulaşarak onları kolayca harekete geçirebilir, marka sadakati oluşturabilir, yeni müşterilere ulaşma noktasında mevcut müşterilerin referans olmalarını sağlayabilir, müşterilerinizin ürün ve hizmetlerinize dair satın alma motivasyon ve dürtüsünü tetikleyebilir, negatif olan satın alma kararlarını pozitif yönde değiştirebilirsiniz. Ayrıca sıra dışı bir yönteme başvurduğunuz için de markanızın bilinirliğine katkı sağlamanın yanında ürün ve hizmetlerinize dair de tüketicilerde farkındalık yaratarak akılda kalıcı hale gelebilirsiniz. Peki, ama pazarlama stratejilerinize bu denli fayda sağlayacak olan oyunlaştırma nedir?

Oyunlaştırma, markanın vizyonunu potansiyel tüketiciye kısa ve eğlenceli yoldan anlatmak, ürün ve hizmetlere dair bilinirliği artırmak için iletişim kampanyalarını bir oyun kurgusu içerisinde hedef kitleye sunmak olarak özetlenebilir. Bunu yaparken de oyun kavramının hepimiz tarafından bilinen puan kazanma, lider sıralamaları, rozet, seviye atlama yöntemlerinin yanı sıra keşfetme, eğlendirme, merak dürtüsünü uyandırma gibi bileşenlerinin yardımına başvurulur. Motivasyonu artırıp satın alma sürecini daha eğlenceli kılma, müşterinin ürün ve hizmetle arasında duygusal bir bağ oluşturarak onların bilinçaltında yer etme çabası olarak da özetleyebileceğimiz oyunlaştırma, pazarla profesyonellerinin yardımına başvurduğu en yenilikçi ve etki alanı en geniş yöntemlerden birisi.

Popülaritesi her geçen gün artan oyunlaştırma yani gamification, aynı zamanda bilindik ve heyecan uyandırmayan iş süreçlerini de çalışanlar için keyifli hale getirerek onların performanslarını ve sürece katılımlarını artırmaya yardımcı olabilir.

Oyunlaştırmanın faydaları…
Rekabet koşullarının her geçen gün çetin bir hal aldığı günümüzde rakipler arasından sıyrılarak fark yaratmak, pazar payını koruyarak markaya dair olumlu bir algı yaratmak için pazarlama profesyonellerinin yarımına başvurduğu oyunlaştırma sayesinde mevcut ürün ve hizmetlerinizin içerisine ödül, rütbe gibi motive edici oyun unsurlarını entegre ederek potansiyel müşterilerinizin keyifle sürece dahil olmasını sağlarsınız. Uzun vadede ise müşterilerin ürün ve hizmetlerinize yönelik algıyı pozitif yönde pekiştirmenin yanında, tüketici bağlılığının gelişmesini sağlarsınız. Oyunlaştırma yönteminin bir diğer eşsiz tarafı da potansiyel müşterilerinizden yasal yollarla kolayca veri toplayabilmeniz. Böylece ilerleyen süreçte bu verileri kampanyalarınızda kullanarak nokta atışı iletişimlere imza atabilirsiniz. Özetle tüketicide içsel motivasyonun harekete geçmesine önayak olursunuz.

Türkiye’den ve dünyadan fark yaratan oyunlaştırma örnekleri…
Hâlihazırda iş dünyasının önde gelen şirketlerinin de pazarlama stratejilerinde üst sıralarda konumladıkları oyunlaştırmaya dair ülkemizde ve dünyada oldukça ufuk açıcı örnekler bulunuyor. Gelin oyunlaştırma kavramını iletişim stratejilerine başarıyla entegre ederek ürün ve hizmetlerine dair toplumda farkındalık yaratan, potansiyel müşterilerinin satın alma dürtüsünü harekete geçiren örneklere yakından bakalım.

Yemeksepeti
İlk örnek Türkiye’nin önde gelen yemek sipariş sitelerinden olan Yemeksepeti’nden gelsin. Oyunlaştırmanın öneminin farkına birçok kurumdan önce varan Yemeksepeti, yemek siparişi veren müşterilerine rozet ve puan kazanma şansı veriyor. İyi ama bu rozet ve puanlarla ne yapacağım diyorsanız hemen cevap verelim. Rozet ve puan kazananlar arasından bir sıralama yapılıyor. Hafta ya da ay bazında birinci olan üye, sipariş verilen bölgenin muhtarı oluyor. Muhtar ise sitenin kendisine sunduğu avantajlardan ve imkânlardan yararlanıyor.

Foursquare-Swarm
Foursquare-Swarm, oyunlaştırma metodunu hakkıyla kullananlardan. Foursquare-Swarm uygulaması kullanıcıların ziyaret ettikleri yerlerde check-in yaparak yerlerini bildirmelerine, bu yerler hakkında yorum yapmalarına, yer bildirimi yapan diğer arkadaşlarına ne kadar yakın olduğunu öğrenebilmelerine olanak sağlıyor. Foursquare-Swarm, kullanıcılarının daha fazla yer bildirimi ve yorum yapmalarını sağlamak adına onlara bir takım ödüller vadediyor. Eğer yapmış olduğunuz yer bildiriminin sıklığı ve tekrarı artarsa rozet kazanabiliyorsunuz. Örneğin belli bir süre içerisinde bir mekânda en fazla bildirim yapmış olan kullanıcı o yerin belediye başkanı rozetini kazanıyor ve küçük bir bardak kahve ile ödüllendirilebiliyor. Bu liderlik tablosu haftalık olacak şekilde sıfırlanıyor. Üstüne üstlük kullanıcılar uygulama üzerinden durumlarını an be an takip edebiliyorlar.

BiTaksi
Taksi arayan yolcu ile yolcu arayan taksicileri bir platformda buluşturmak üzere hayata geçirilmiş olan BiTaksi, oyunlaştırma ile hizmet deneyimini kusursuza yaklaştırmaya çalışıyor. Nasıl mı? BiTaksi uygulaması ile taksi çağırmak istiyorsanız uygulamadan çağırdığınız taksinin plakasını, şoförün adını, bugüne kadar arabasında ağırladığı yolculardan aldığı yıldız miktarını görebiliyorsunuz. Daha da ötesi şoförlerin toplam puanını ekranda görüp istediğinizi seçebiliyor, yolculuğunuz bitince aldığınız hizmete dair yorum yapabiliyor ve şoföre 1 ile 5 yıldız arasında puan verebiliyorsunuz. Her ay sonunda platformu en çok kullanan, en çok puan alan, en çok kilometre yapan şoförler akıllı telefon ve saat gibi birbirinden güzel hediyelerin sahibi olabiliyor. Bu da hem şoförler arasında keyifli bir rekabetin yaşanmasına neden oluyor hem de hizmet kalitesinin yukarı çekilmesini sağlıyor.

Heineken - Yıldız Oyuncu Uygulaması
Hollanda’nın en ünlü bira üreticilerinden olan Heineken, 2011 yılında Şampiyonlar Ligi’nin sponsoru oldu. Marka bilinirliğinin artmasını sağlamak adına akıllı telefonlara indirilebilen bir mobil oyun geliştiren firma,  söz konusu oyunla kullanıcılara maç devam ederken meydana gelecek bir sonraki olayı tahmin etme ve doğru tahmin halinde puan kazanmalarına olanak sağladı. Bir sonraki adımda ise kullanıcılar takımlar oluşturarak biriktirdikleri puanları sosyal ağlarda paylaşarak birbirleriyle yarıştılar. Bu şekilde markanın isminin kullanıldığı pek çok paylaşım yapıldı. Markanın bilinirliği ve görünürlüğü ise ciddi oranda arttı.