17 Haziran 2021

Pazarlamaya yön verecek yeni nesil teknikler…

Pazarlama dünyası tüketicinin karşısına daha güçlü çıkmak için her gün kendini yenileyerek farklı yöntemlerin yardımına başvuruyor. Zira eskinin garanti pazarlama yolları bugünün dünyasında yetersiz kalıyor. İşte tam da bu noktada pazarlama profesyonellerinin yardımına yeni nesil pazarlama teknikleri koşuyor. Peki, ama potansiyel müşterilere daha kolay ulaşmada anahtar rol üstlenen bu teknikler neler? Yeni nesil pazarlama tekniklerini sizler için derledik.
 
Değişen çağın etkisiyle birlikte potansiyel müşterilere ulaşmak gün geçtikçe zorlaşıyor. Ancak pazarlama dünyası teknolojinin de yardımıyla değişime ayak uydurmak adına son sürat çalışıyor, yeni pazarlama tekniklerine hayat vererek potansiyel müşterilere pek çok platformdan ulaşmayı başarıyor. Bunu kimi zaman duygularına hitap ederek kimi zaman teknolojinin de yardımıyla yönlendirme yaparak kimi zaman bizzat tüketicilerden geri bildirim alarak kimi zaman da kişiselleştirilmiş çözümler sunarak yapıyor. Her biri birer yeni nesil pazarlama tekniği olarak adlandırabileceğimiz bu yöntemler ise pazarlama sektörünün geleceğine dair bize ipuçları veriyor. Peki, ama bu yeni nesil pazarlama teknikleri ne mi diye düşünüyorsunuz? İşte karşınızda yeni nesil pazarlama teknikleri…
  
Kişisel Alan Pazarlaması (Proximity Marketing)
Markalar tarafından mağaza yakınlıklarına göre potansiyel müşterilerin telefonlarına gönderilen uyarı bildirimleriyle yapılan pazarlama türüne proximity marketing yani kişisel alan pazarlaması deniyor. Kafanızda daha iyi canlanması adına şöyle bir örnekle açıklayalım. Yeni bir cekete ihtiyacınız var. Siz tam mağazaların bulunduğu sokakta vitrin vitrin gezinip hangisini alayım diye düşünürken telefonunuza gelen bir bildirimle irkiliyorsunuz. Telefonunuza baktığınızda ise en sevdiğiniz markalardan birinin size özel indirim teklifi ile karşılaşıyorsunuz. Tam da o sırada mesaj gönderen markanın mağazasının önünde olduğunu fark ediyorsunuz. İlk yapacağınız şey ne olur? Elbette mağazaya girip istediğiniz ürünü almak değil mi? İşte buna kişisel alan pazarlaması deniliyor. Doğru yerde, doğru zamanda, doğru hedef kitleye, doğru mesajla ulaşarak potansiyel müşteriyi ikna edip gerçek alıcılar haline dönüştürme konusunda büyük bir kolaylık sağlayan kişisel alan pazarlaması, aynı zamanda müşterilerinizin kendisini özel hissetmesine de yardımcı olur. Konum tabanlı bir pazarlama metodu olan  ve bluetooth veya diğer kablosuz teknolojiler yardımıyla gerçekleştirilen kişisel alan pazarlaması aynı zamanda tüketicilere sunulan kişiselleştirilmiş tekliflerle de fark yaratıyor. Apple, Coca-Cola, Procter & Gamble, Levi’s ve Kraft kişisel alan pazarlamasının faydalarından yararlanan şirketlerden bazıları. 
 
Nöropazarlama (Neuromarketing)
İnsan satın almaya nasıl karar verir? Bu süreç nasıl şekillenir? Satın alma sarmalının hangi aşamalardan meydana geldiğini bilmek pazarlama profesyonellerinin işini kolaylaştırır mı? İşte tüm bu sorulara cevap nöropazarlamada saklı. Bu soruların cevaplarını yani insan beyninde satın alma sürecinin nasıl geliştiğini inceleyerek ortaya çıkan sonuçlar doğrultusunda bir pazarlama stratejisi geliştirmeye kısaca nöromarketing deniliyor. Burada temel amaç tüketici davranışlarının altında yatan psikolojik ve sosyal nedenlerin ortaya konularak pazarlama dünyası profesyonellerine hedef kitleye yönelik en uygun satın alınma koşullarının yaratılması konusunda yardımcı olmak. Sinirbilimi ile pazarlamayı birleştirerek markaların insanlardaki duyusal etkilerini ölçmeye de imkân sağlayan nöropazarlamayı hâlihazırda pek çok şirket ürün geliştirmeden ambalaj tasarlamaya, reklam kampanyalarından iletişim stratejilerini oluşturmaya kadar pek çok aşamada kullanıyor. Elektrotlarla beyin tarafından iletilen elektrik dalgalarının ölçülmesini sağlayan EEG tekniği, beynin derinliklerine inerek memnuniyet alanı adı verilen bölgelere erişmeye olanak sağlayan fonksiyonel manyetik rezonans görüntüleme, kızılötesi kameralar yardımıyla göz hareketlerinin ve gözbebeklerinin tepkilerini ölçen göz izleme tekniği, yüksek çözünürlüklü kameralar aracılığıyla bilinçaltında yaşanan duygusal değişimlerin yüze yansımasını analiz eden yüz ifade tanımlama (FACS), kalp ritmini ölçmeye yardımcı olan elektrokardiyogram (ECG) gibi tekniklerin pazarlama araştırmalarına entegre edilmesiyle ortaya çıkan nöropazarlamayı müşterilerinin istek ve beklentilerini öğrenmek için kullanan şirketlerden biri de Fritolay. Ambalajlarını yeniden tasarlamak için harekete geçen firma, bu süreci doğru yönetebilmek adına nörogörüntülemenin yardımına başvurdu. Müşterilere gösterilen ambalajlar sonucunda onların pozitif, negatif ve nötr tepkileri ölçülerek kayıt altına alındı. Bunun yanında paket rengi, yazı biçimi ve paket üzerindeki görsellere dair de sorular soruldu ve alınan cevaplar üzerinden detaylı bir analiz yapıldı. Analiz sonucunda deneklerin üzerinde patates resmi olan parlak ve gösterişli paketlere negatif bir bakış açısı geliştirdikleri ortaya çıktı. Bunun üzerine Fritolay paket tasarımını yeniledi.
 
Kullanıcıların oluşturduğu pazarlama (User-Generated Marketing)
Pazarlama sektörünün buradaki temel amacı potansiyel tüketici ile birebir temasa geçerek onların mevcut ürünler, reklamlar, ambalaj tasarımları ve satış sonrası hizmetler konusunda birinci ağızdan fikirlerini almaktır. Böylece yanlış anlaşılmalara sebebiyet vermeden gelen geri bildirimler sonucunda tüm iş süreçleri kurgulanır. Ayrıca logo, jingle ya da iletişim çalışmalarını yürütürken de örneğin yarışmalar düzenleyerek hem mevcut ya da potansiyel tüketicilerle iletişim içine girilir hem de müşterilerin markalarına karşı aidiyet duygusu geliştirmelerine ve markalarını içselleştirmelerine imkan sağlanır.

Doğal reklam  (Native Advertising)
Bir nevi reklam yapmadan reklam yapmak olarak da özetleyebileceğimiz native advertising yani doğal reklam, aslında tüketiciye hissettirilmeden yapılan reklam türlerine verilen isim. Burada amaç tüketicilerin görmekten sıkıldıkları buram buram reklam kokan yöntemler yerine ürün ve hizmetlerin eğlendirici ve bilgilendirici içerikler yoluyla hedef kitle ile buluşmasını sağlamak. Anahtar kelime ise reklamı olabildiğince doğal yapmak hatta öyle ki potansiyel tüketiciler bunun reklam olduğunu bile anlamamalılar. Ya da reklam olduğunu hissetse bile bundan büyük bir rahatsızlık duymadan izlemeye devam etmeli. Burada hedef tüketicinin bilinçaltında yer etmek olmalı. Örneğin araç modifiye işleri yapan bir firmanız var diyelim. Dünyanın en ilginç 10 modifiye arabası diye eğlenceli bir içerik yapıp bunu sosyal medyada yayınlayıp sonuna da eğer siz de böyle bir araba istiyorsanız bizi ziyaret edin. Diyebilirsiniz. Ya da takipçi sayısı yüksek bir yemek blogger’ının bir porselen firmasına dair attığı tweet ya da yazdığı bir yazı da bu reklam türüne örnek olarak verilebilir.
 
Konuşan arayüzler
Hepimizin yakından bildiği siri, alexa gibi uygulamaların yanı sıra chatbotlar da aslında tüketici davranışlarını derinlemesine analiz ederek kişilere özel ürün ve hizmet tavsiyelerinde bulunabiliyorlar. Bunun yanı sıra tüketicilerin eğilimlerini de bu sayede kolayca raporlayabiliyorsunuz. Elde ettiğiniz raporlar ise size pazarlama stratejilerini oluştururken yol haritası niteliği taşıyor.