07 Mayıs 2021

Tüketici tipleri ve satın alma ritüelleri…

Günümüzde teknolojinin odağında değişen yaşam tarzı tüketici profilinin de farklılaşmasına neden oldu. Peki, ama farklı davranışlara ve güdülere sahip tüketiciler satın alma kararlarını nasıl veriyor? İşte karşınızda tüketici tipleri ve onların satın alma ritüelleri…

Teknoloji ve değişen yaşam koşulları, tüketicilerin davranışlarında da dönüşümlere neden oluyor. Geçmişte pazarlama profesyonelleri mesaja ve tüketicilerin o mesaja ne ölçüde maruz kaldığı ile ilgilenirken yaşanan değişimler işin içine tüketici psikolojisinin, yaşam tarzlarının ve tüketicilerin karakteristik özelliklerinin de dahil olmasına neden oldu. Artık pazarlama profesyonelleri tüketicilerin karar alma mekanizmalarında karakteristik özelliklerinin son derece büyük bir rol oynadığının farkında. Haliyle de pazarlama stratejilerini doğru planlamanın ve yönetmenin yolunun da birbirinden farklı dinamikler çerçevesinde şekillenen değişik tüketici profillerinin derinlemesine öğrenilmesinden geçtiğini biliyorlar. Eğer siz de tüketiciler ne zaman, neden, niçin ve nasıl satın alır bilmek istiyorsanız işte karşınızda en baskın tüketici türleri ve onların satın alma davranış kalıpları…

Sadık müşteriler
Pek çok işletmenin temel taşı olan sadık müşteriler aslında sizin ürün ve hizmetlerinizden memnun olup bu memnuniyeti daha uzun yıllar devam ettirmeye kararlı olan tüketici portföyünü oluşturur. Bu grup tüketici portföyünüzde küçük bir yer kaplasa bile gelirinizin büyük bir kısmını bu gruptan kazanma potansiyeliniz çok yüksektir. Üstüne sizin ürün ve hizmetlerinizin reklamını hiçbir bedel talep etmeden gönüllü bir şekilde yapmaları da cabası.

Unutmayın ki tüketiciler arasında tavsiye can alıcı öneme sahiptir. Çünkü sizden ürün ya da hizmet, sorunsuzca alınmış ve süreçten memnun kalınmıştır. Burada temel hata onları her daim deyim yerindeyse cepte görüp istek ve beklentilerini dikkate almamanız oluşturacaktır. Zira memnuniyet ne kadar yüksek olursa olsun bu bağlılık hiçbir zaman “körü körüne” olmayacaktır. Rakiplerinizin tüketicilerin isteklerine kusursuzca cevap veren avantajlı seçeneklerinin onları cezbetmesi an meselesidir. Bu nedenle sadık müşterilerinize gerektiğinden daha fazla özen gösterip onlara kendilerini değerli ve özel hissettirecek çalışmalar gerçekleştirmeye dikkat edin. Ödül programları, gümüş, altın üyelikler ve bunlara göre oluşturulan avantaj paketleri ile gönüllerini hoş tutun. Ayrıca belirli aralıklarla onların da onayını alarak sosyal medyada etkileşimli çalışmalar da gerçekleştirebilirsiniz. Unutmayın marka sadakati; marka imajı, markaya güven, marka yeterliliği, algılanan kalite ve müşteri tatmini kavramlarının bileşiminden oluşmaktadır. Bu kavramlardan birinin eksikliği durumunda tüketicinin markaya olan sadakatinde de çözülmeler yaşanacaktır.

Dürtüsel/Rastgele karar verenler
Bu tüketici grubu satın alma amacı içerisinde olmadan ürün ve hizmetlere göz atarak kimi zaman ürünün kalitesi, kimi zaman cezbedici fiyatı, kimi zaman prestij kaygısı gibi nedenlerle anlık dürtülerle satın alma işlemini gerçekleştirirler. Aslında perakende sektörüne gelir sağlama noktasında çok önemlidirler zira satın alma işleminin büyük çoğunluğu bu grup tarafından gerçekleştirilir. Bu tüketiciler değişik ürün ve markaları satın almaya karşı daha açıktırlar. Eğer beklentilerine gerektiği gibi cevap verirseniz bu müşteri tipinden kusursuz birer sadık müşteri de yaratabilirsiniz. Dolayısıyla işletmeler varlıklarını devam ettirme noktasında bu tüketici grubunu yakın markaja alıp onların ihtiyaç ve beklentileri doğrultusunda ürün ve hizmetlerini revize etmelidirler. Tabii eğer rekabetten sıyrılıp varlıklarını daha uzun yıllar devam ettirmek istiyorlarsa…

Pazarlıktan vazgeçemeyenler
Pazarlık denilince ilk akla gelen milletlerden biriyiz. Nasıl olmayalım ki dilimize pelesenk olmuş pazarlık sünnettir şeklinde haklı bir cümlemiz bile var. Hayatın her geçen gün daha da pahalılaştığı paranın ise zor kazanıldığı bir dönemde yaşıyoruz. Haliyle de pazarlık yapmak kaçınılmaz değil mi? Aslında bu gruba giren müşteriler en iyi teklifi ya da en iyi ürünü, en uygun fiyata arar hatta indirim dönemlerini pür dikkat takip ederler. Bu nedenle bu müşteri tipine sık sık indirimler, kampanyalar ve kişiye özel fiyatlar sunmadığınız takdirde kolay kolay sadık müşterileriniz haline dönüşmeyeceklerdir. Bu kategorideki tüketiciler çok nadir de olsa satın alma isteğine yenik düşüp dürtüsel alışverişe de yönelebilirler ama dediğimiz gibi bu yok denecek kadar az şekilde gerçekleşir.

Gezerek satın almayı tercih edenler
Bu kategorideki müşteriler için alışveriş bir ritüel gibidir. Mağazaları gezerken yanlarındakilerin ya da alışveriş yapanların rüzgarına kapılıp dürtüsel bir şekilde alışveriş yaparlar. Bu tip müşteriler sanal alışveriş yerine daha ziyade gerçek mekanlarda alışveriş yapmaktan keyif alırlar. Bu nedenle bu gruptaki insanların sosyalleşmek adına alışveriş yaptıklarını aklınızdan çıkarmayın.

İhtiyacı doğrultusunda alışveriş yapanlar
Bu tip müşterilerin satın alma davranışlarına ihtiyaçları yön verir. Dolayısıyla da öncesinde mutlaka fiyat performans açısından bir araştırma yapmış olurlar. Anlık kararlarla hareket etmezler. Aradıkları gibi bir ürün ve hizmet buldukları anda da kendilerinden emin bir şekilde hemen alışverişi sonlandırırlar. Aslında tüm tüketici tipleri arasından en kolay ürün ve hizmet satacağınız grup budur. İyi bir alışveriş deneyimi sunarsanız sadık müşteriler portföyünüze onları kolayca ekleyebilirsiniz. Bu tip müşteriler sosyal medyada o ürün ve hizmete yönelik yorum ve kullanıcı deneyimlerini de araştırdıklarından bu gruba sosyal medya platformları üzerinden de ulaşıp online alışveriş zincirinize dahil etmeniz çok olasıdır.