10 Haziran 2021

6 maddede Clubhouse kullanma rehberi!

Gün geçmiyor ki yaşamımızın başköşesine kurulmaya aday yeni bir sosyal medya uygulaması ile karşılaşmayalım. Çok kısa bir süre önce hayatımıza girmesine karşın tüm dünyada popüler hale gelmeyi başaran Clubhouse da bunlardan biri. Kısaca sesle iletişimin mümkün olduğu özel sohbet odalarından oluşan bir uygulama olarak tanımlayabileceğimiz Clubhouse’a davetsiz misafirler ise ne yazık ki giremiyor. Sadece bu uygulamasıyla bile kişiye kendisini özel hissettiren Clubhouse nedir, nasıl kullanılır sizler için derledik. İşte karşınızda 6 madde Clubhouse kullanma rehberi…
 
Sosyal medya platformları yaşamımıza kısa denilebilecek bir zaman önce dahil oldu. Ama o kadar çok sevilip kendisine o kadar çok kullanıcı buldu ki her geçen gün bu platformlara yenileri eklendi. Artık neredeyse herhangi bir sosyal medya platformuna üye olmayan insan sayısı yok denecek kadar az. Hal böyle olunca da sayıları gün be gün artan bu platformlar arasında sıyrılmak için farklı konseptler devreye girdi. Davetiye olmadan girilemeyen, haber, bilgi, fotoğraf gibi yazılı ve görsel herhangi bir içerik paylaşımının olmadığı, özel sohbet odaları üzerinden kullanıcılara sadece sesleriyle iletişim kurma imkânı sağlayan Clubhouse da bunlardan biri. Kısa bir süre önce sadece iPhone telefonlarda çalışan Clubhouse, geçtiğimiz haftalarda Android işletim sistemine sahip telefonlara da kademeli olarak entegre olmaya başladı. Hâlihazırda dünyada 10 milyon kullanıcı sayısına ulaşan uygulama, genelde önceden belirlenen bir konu başlığı üzerinde dönen tartışmalara sahne oluyor. Fikir üretmeye, üretilen fikirleri katılımcılarla paylaşarak motivasyonu artırmaya ve ilham vermeye de yardımcı olan Clubhouse, Türkiye’de o kadar çok sevildi ki Appfigures’ün şubat başında topladığı verilere göre ABD, Almanya, Japonya ve Birleşik Krallık’tan sonra 125 bine yakın indirme sayısı ile Türkiye, uygulamanın en çok kullanıldığı beşinci ülke oldu. Peki, ama kişiler ve kurumlar Clubhouse’u nasıl daha etkin kullanabilirler?
 

  1. Clubhouse algoritması çok basit bir mantığa sahip. Algoritma sizin ilgi alanınız ve takip ettiğiniz kişileri analiz edip ona göre bir içerik önerisinde bulunuyor. Bu nedenle farklı içerikleri de takip etmek istiyorsanız belli aralıklarla ilgi alanlarınızı değiştirmeniz mantıklı olacaktır. Bir diğer seçenek de ilgi alanlarınızla örtüşen konulara dair anahtar kelimeler kullanarak arama yapmak. Bu nedenle profilinizdeki biyografinizi oluştururken sizin için en önemli olduğuna inandığınız anahtar kelimelerin biyografinizin ilk üç satırında yer almasına dikkat edin. Bir diğer yöntem de ilgi alanlarınıza giren konuların bir listesini biyografinin sonuna eklemek.

  2. Profilinizin öne çıkmasını istiyorsanız haftada minimum 3 oda açmalısınız. Oda açarken de öne çıkmak için birtakım püf noktaları var. Örneğin isim seçimi ve odadaki konuşma konusunun iyi özetlenmiş olması doğru hedef kitle ile buluşabilmekte anahtar görevi üstleniyor.

  3. Diyelim ki bir oda açtınız ve haliyle de moderatörsünüz ya da başka bir odaya moderatör olarak atandınız. Moderatör olarak odayı kapatma, kimin söz alacağına karar verme, kimlerin konuşmacı olarak sohbette yer alacağını seçme hakkına da sahipsiniz demek. Peki bu durumda nelere dikkat etmeniz gerektiğini biliyor musunuz? Hemen kısaca özetleyelim. Her şeyden önce adil davranma ilkesi doğrultusunda konuşma talebi gönderenleri bir sıraya almalı ve bu sıraya riayet etmelisiniz. Seslerin üst üste binmesini engellemek adına konuşmacı olarak alınan kişilerin sırayla konuşmalarını kendilerinden talep etmelisiniz. Odaya görece ünlü biri geldiğinde onu öne çıkarmaya çalışmak adına diğer katılımcıların sözlerini keserek ona söz hakkı vermek şık bir davranış olmayacaktır. Bu durum tepki almanıza neden olmanın yanında platformun ortaya çıkış amacına ve ruhuna da aykırı bir davranış şeklidir. Ayrıca sohbetin önceden belirlenen konu ekseninde sürdürülmesi de son derece önemli. Konuşmacılar arasında yaşanabilecek tartışmalara da izin vermemek son derce önemli. Konuşmanın tartışmaya dönüştüğünü anladığınız anda nedenini de açıklayarak kişilerin mikrofonunu kapatılabilir ya da konuşmacılar arasından çıkartılabilirsiniz.

  4. Diyelim ki bir odaya konuşmacı ya da dinleyici olarak katıldınız. Bu durumda davranış şekliniz nasıl olmalı? Her şeyden önce odaya girdiğiniz an konuşmacı talebinde bulunmamalısınız. Bunu ancak konuşulan konuyu bir süre dinledikten ve konuya hâkim olduktan sonra yapmalısınız. Diyelim ki konuşmacı talebinde bulundunuz ve talebiniz kabul edildi. Bu durumda da moderatörün size söz vermesini beklemelisiniz. Söz istediniz ve atlandıysa bir kez mikrofon açılıp kapatılabilir. Konuşmacı olarak bir konuya destek vermek ve alkışlamak istediğinizde de yine mikrofonu arka arkaya açıp kapatabilirsiniz.

  5. Uzmanlar, Clubhouse’a giriş yaptığınız andan itibaren bir dijital ayak izi bıraktığınızı da aklınızdan çıkarmayın diye uyarıyorlar ve ekliyorlar: “Kullanıcıların dostane bir sohbet esnasında söyledikleri şeylerin tümü ya da bir bölümü kaydedilebilir ve bağlamı dışında kullanılabilir. Kaydedilen konuşmalar siber korsanlar tarafından fidye istemek amacıyla kullanılabileceği gibi, kurbanları hakkında daha fazla şey öğrenen korsanların özelleştirilmiş oltalama saldırıları gerçekleştirmesini de kolaylaştırabilir.”


Clubhouse şirketlerin de faaliyetlerindeki son gelişmeleri aktarabilmeleri açısından fırsatlar sunuyor. Bir şirket hesabı ile sayfa açıp sektörden konuklar ya da üst düzey yöneticilerinizin konuk olduğu yayınlar gerçekleştirebilirsiniz. Bunun yanında sektörde söz sahibi kanaat önderleri ve influencerler ile de ortak yayınlar gerçekleştirebilirsiniz.