24 Haziran 2020

Tüpraş, projeleriyle geleceğe imzasını atıyor

Sürdürülebilir ve kapsayıcı büyümenin ekonomik olduğu kadar toplumsal kalkınmayla da gerçekleşeceğine inanan Tüpraş, geleceğin odağında teknolojinin yer aldığı bilinciyle “Ülkem İçin Geleceği Tasarlıyorum” projesi çerçevesinde ülkemizin toplumsal gelişimine çok yönlü katkı sağlayacak projeler hayata geçiriyor.

Hızla gelişen teknolojilerin yeni baştan şekillendirdiği dünyamızda değişimin gerisinde kalmama ve değişime yön verme düşüncesinden yola çıkılarak hayata geçirilen “Ülkem İçin Geleceği Tasarlıyorum” projesi çerçevesinde toplumsal yatırımlarına şekil veren Tüpraş, imza attığı projelerle bireylerin teknoloji ile güçlenmesine katkı sağlamayı hedefliyor.

“Kurumsal vatandaş” olma sorumluluğunun bilinciyle Tüpraş, sadece ekonomik olarak değil, toplum için değer yaratan sosyal sorumluluk projeleriyle de sektörde fark yaratıyor. Gençlerimizin üreten bir nesil olarak yetişebilmeleri için katkı sağlamak amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü iş birliğiyle Tüpraş, 2018 yılında “Enerjimiz Geleceğe - Kodluyorum, Modelliyorum, Üretiyorum” projesini başlattı. Çocuklarımızın erken yaşta bilim, teknoloji ve inovasyon ile tanışarak tasarım alanındaki becerilerini geliştirmeye odaklanan Tüpraş proje kapsamında işe öncelikle kendi rafinerilerinin bulunduğu illerden başladı. Batman, Kırıkkale, İzmir ve İzmit illerinde; 30 ortaöğretim okulunda, 7. ve 8. sınıflardaki “Teknoloji ve Tasarım” dersleri kapsamında, tüm ekipmanları ile birlikte “Robotik Kodlama, 3 Boyutlu Modelleme, Üretim-Beceri” sınıfları kurdu. Proje vasıtasıyla bugüne kadar 12.000 öğrenciye ulaşıldı. Bu dört ildeki 30 okulda bulunan 80 öğretmene de bir haftalık yoğun mesleki gelişim eğitimleri verilmesine katkıda bulunan Tüpraş, öğretmenlerin MEB sertifikalı eğitici eğitmenleri olarak yetişmelerine destek oldu. Proje içerikleri ise Milli Eğitim Bakanlığı “Teknoloji ve Tasarım” dersleri müfredatına uyumlu olacak şekilde kurgulandı. Sınıflardaki teknik donanımlar sayesinde öğrenci ve öğretmenlerin mevcut müfredatı rahatça uygulamalarına imkân tanındı. Sınıfların sarf malzeme ihtiyaçlarının tamamı Tüpraş tarafından sağlanarak, proje özelinde 3 boyutlu modelleme, robotik kodlama ve eğitim içeriklerini destekleyen çalışma kiti hazırlandı.

Kurumsal vatandaş olma sorumluluğunun yanı sıra ülkemize, toplumumuza kalıcı eserler bırakma hayaliyle yola çıktıklarını kaydeden Tüpraş Genel Müdürü İbrahim Yelmenoğlu, projeye ilişkin duygularını şu sözlerle dile getiriyor: “Geleceğimizi şekillendirecek olan çocuklarımızın, eğitimlerine yapacağımız yatırımlarla hayatlarına dokunmayı, teknolojiye erişim imkânlarını artırarak kendilerini geliştirebilecekleri fırsatlar sunmayı istedik. Öğrencilerimizin 21. yüzyılın yetkinliklerine şimdiden hazır olabilmelerine katkı sağlamayı hedefledik. Özellikle de rafinerilerimizin bulunduğu illerde kalıcı sosyal katma değer üretmeye odaklandık. Temel motivasyonumuz; değişen dünyaya ayak uydurabilen, üreten nesillerin yetişmesinde öncülük etmek, bu yolda iyi bir örnek teşkil etmek oldu.”

Tüpraş’ın robotik kodlama sınıfları pandemi günlerinde sağlık çalışanlarına siperli maske üretti
Hızla değişen dünyaya ayak uydurabilen, hayalini üreten ve teknolojiyi tüketmek yerine üretmek için kullanan nesiller yetiştirilmesine öncü olmayı amaçlayan Tüpraş, projenin kapsamını pandemi günlerinde toplumsal fayda amaçlı olacak şekilde dönüştürerek gönüllü öğretmenlerin de desteğiyle siperli maske üretimi gerçekleştirecek şekilde yeniden tasarladı. Tüpraş’ın 4 ildeki toplam 30 ortaöğretim okulunda bulunan “Robotik Kodlama, Üç Boyutlu Modelleme, Üretim-Beceri” sınıflarında 60 gönüllü Teknoloji ve Tasarım öğretmeninin de desteğiyle sağlık çalışanları için koruyucu siperli maske üretilmeye başlandı. Salgınla mücadelede başarıya ulaşmanın yolunun birlik ve beraberlikten geçtiğini belirten Tüpraş Genel Müdürü İbrahim Yelmenoğlu, “Bu projemizle yaklaşık 10.000 adet maskenin sağlık çalışanlarına ulaşacak olmasından büyük memnuniyet duyuyorum. Salgınla mücadelede başarıya ulaşmanın yolunun birlik ve beraberlikten geçtiğine inanan bir şirket olarak, bu gönüllü çalışmayı, yarınları kuracak gençleri yetiştirenlerle, o gençleri ve toplumu sağlıklı bir şekilde yaşatanlar arasında kurulan dayanışma köprüsü olarak görüyoruz. Bağlı olduğumuz Koç Topluluğu’nun önderliğinde başlatılan ‘iyileşeceğiz’ projesinin bir parçası olan bu proje, Tüpraş ve gönüllü öğretmenlerimizin salgınla mücadeleye verdiği desteğin yanı sıra sağlık çalışanlarımıza bir teşekkürü olduğunu da belirtmek isterim. Bu vesileyle, projemize verdikleri güçlü destek için Milli Eğitim Bakanlığı yetkililerimize ve değerli öğretmenlerimize gönülden teşekkür ediyorum” diyor.

Gönüllü öğretmenlerin, proje kapsamında okullara verilen 3D (üç boyutlu) yazıcılar ve gönderilen malzemelerle evlerinde veya sınıflarda ürettikleri maskeler, Tüpraş yetkilileri tarafından İl Sağlık Müdürlüklerine teslim edildi. Koronavirüs sürecinin gelişimine ve ihtiyaca bağlı olarak maske üretiminin sürdürülmesi planlanıyor.

Proje, yeni eğitim - öğretim döneminde de devam edecek
Projenin öğrenci, öğretmen, okul ve toplum katmanlarındaki somut çıktılarını akademik danışman desteği alarak ölçümlediklerini belirten Yelmenoğlu, bu sonuçları da paylaşıyor: “Projemizin en çok öne çıkan kazanımlarından biri, öğrencilerimizin sınıflara katılımındaki azim ve istekleri oldu. Derse ilgisi az olan öğrencilerin dahi ilgilerinin arttığı, sabırsızlıkla sınıflara girmek istedikleri tespit edildi. Çocuklarımızın araştıran, sorgulayan nesiller olma yolunda enerjilerinin ve yeni bakış açısı getirme çabalarının arttığı, detaylara daha fazla dikkat edip daha aktif oldukları gözlemlendi. Neredeyse bütün okullarımızda, öğrencilerimizin olumsuz davranışlarının azaldığı, kendilerine özgüvenlerinin arttığı görüldü. Okul birincisi olan bir öğrencimizin teknoloji tasarım öğretmeni olmaya karar vermesi, bir öğrencimizin projeye katıldıktan sonra Bilim Teknik Lisesi’ne gitmek istemesi, bir başka öğrencimizin okulda hazırladıkları projeyi üniversite öğrencilerine sunmak üzere üniversiteye davet edilmesinden büyük gurur duyduk. Aynı şekilde, evde eğitim alan bir özel eğitim öğrencimizin bu sınıflar aracılığıyla TÜBİTAK projesi hazırlaması, projemizin öğrencilere dokunmaya başladığını gösteren somut verilerden sadece birkaçı. Kısa sürede elde ettiğimiz bu önemli sonuçlar bize umut verdi. Öğretmenlerimizin şevki, çocuklarımızın gözlerindeki ışık, doğru yolda olduğumuza dair inancımızı daha da güçlendirdi. Daha fazla çocuğumuza ulaşabilmek için, yeni öğretim döneminde de projemize devam ediyoruz.”

 Enerjimiz Geleceğe - Kodluyorum, Modelliyorum, Üretiyorum projesine dair…
  • Türkiye’de sabit donanım kurulumu gerçekleştirilen ilk proje.
  • Kurulan sınıflarda ahşap tasarım ve 3B modelleme ekipmanları bulunuyor.
  • Sınıflarda kullanılan sarf malzemelerin temini, bozulan ekipmanların tamiri Tüpraş tarafından sağlanıyor.
  • Projeye özel geliştirilen ilk kit; 3B modelleme, kodlama, robotik kodlama ve eğitim içeriklerine giriş niteliğinde. (Arduino kapsamlı mikroişlemci 101 kiti, makey elektronik iletkenlik kiti, mikro kitler MEB okullarına teslim edildi.) İlerleyen dönemlerde içeriklerin de geliştirilmeye devam edilmesi planlanıyor.
  • Proje, sadece Maker laboratuvarları kurulumunu değil; sınıflarda kullanılan ekipmanların sonrasında da ihtiyaç halinde teminini, öğrenci ve öğretmen kazanımları için eğitimler sağlanması, ön test ve son testler ile gelişimde raporlama imkânı sunulması açısından, sürekliliği esas alarak farklılaşmayı hedefliyor. 
  • Proje danışmanlığı konusunda, Boğaziçi Üniversitesi’nden akademik danışmanlık alındı. Öğretmen ve öğrenci becerileri kazanımları ile ilgili ön ve son testler ve sonuç raporu, Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Görevlisi Doç. Dr. Serkan Özel tarafından hazırlandı. Raporun sonuçlarına göre proje içeriğinin daha da geliştirilmesi hedefleniyor.
Ülkem İçin 2019 ödülü sahibi: Tüpraş
Tüpraş, ayrıca proje doğrultusunda kendi çalışanlarının da geleceğin dünyasına daha donanımlı bir şekilde hazırlanmasını sağlamak amacıyla 2019 yılında Genel Müdürlük ile 4 rafinerideki 877 çalışana “Ülkem İçin, Geleceği Tasarlıyorum” eğitim sunumları da gerçekleştirdi.

Tüpraş, Koç Topluluğu genelinde hem en fazla sayıda “Geleceği Tasarlıyorum” buluşmasını düzenleyerek, hem de Milli Eğitim Bakanlığı ile iş birliği içinde “Enerjimiz Geleceğe; Kodluyorum, Modelliyorum, Üretiyorum” projesini de hayata geçirerek “Ülkem İçin 2019” ödülüne layık görüldü.

Tüpraş’ın kurulum yaptığı okullar
Seka Çocuk Dostları Ortaokulu- Kocaeli
Tüpraş İlkokulu - Kocaeli
Hikmet Uluğbay Ortaokulu - Kocaeli
Değirmendere Uğur Mumcu Ortaokulu - Kocaeli
Hacı Bektaş Veli Ortaokulu - Kocaeli
Alikahya Fatih Ortaokulu - Kocaeli
Şehit Alper Al Ortaokulu - Kocaeli
Çelik Sanayi Ortaokulu - Kocaeli
Aliağa 80. Yıl Çamlık Ortaokulu - İzmir
Çiğli Tüpraş Mahmut Esat Bozkurt Ortaokulu - İzmir
Gaziemir Yahya Kemal Ortaokulu- İzmir
Aliağa Atatürk Ortaokulu - İzmir
Buca İsmet Yorgancıoğlu Ortaokulu - İzmir
Buca 30 Ağustos Ortaokulu - İzmir
Balçova 80. Yıl Orhangazi Ortaokulu -İzmir
Bayraklı Kaymakam Özgür Azer Kurak Ortaokulu - İzmir
Tüpraş Ortaokulu - Batman
Yavuz Selim Ortaokulu - Batman
100. Yıl Ortaokulu - Batman
Fernas Ortaokulu - Batman
Gap Ortaokulu - Batman
Milli Eğitim Vakfı Ortaokulu - Batman
Fatih Ortaokulu ziyareti - Batman
Tüpraş Ortaokulu - Kırıkkale
Muhittin Ardahan Ortaokulu - Kırıkkale
Ahmet Sümer Ortaokulu - Kırıkkale
Merkez Şehitler Ortaokulu - Kırıkkale
Bahşili Şehit Yusuf Alsancak Ortaokulu - Kırıkkale
Milli Eğitim Vakfı Ortaokulu - Kırıkkale
Atatürk Ortaokulu - Kırıkkale
*İzmir Bornova Anadolu Lisesi - Kapsam dışı - İzmir
 
 
 

Fotoğraf galerisi