09 Ekim 2021

Girişimci ruhunuzu pekiştirmeye dersiniz?

Çok parlak bir iş fikriniz, güçlü bir motivasyonunuz ve hazır sermayeniz olabilir. Ayrıca girişimcilikle ilgili kitaplar okumuş, seminerlere katılmış olabilirsiniz. Kendinizi girişimci olmak için hazır hissetseniz de sahip olmanız gereken başka yetkinlikler var. Girişimcilik yolunda daha sağlam adımlar atmak istiyorsanız hazırladığımız önerilere göz atabilirsiniz.

Toplumun bir ihtiyacını karşılamaya yönelik fikir geliştiren ve bu fikri hayata geçirmek için emeğini ve sermayesini ortaya koyarak iş kuran kişiye girişimci diyoruz. Tabii her iş kuran kişiyi girişimci olarak addetmek de doğru olmaz. Bir girişimden bahsedebilmemiz için yaratıcı ve yenilikçi iş fikirleri ortaya konması gerekiyor. Bu fikir, ürün üretimiyle ilgili olabileceği gibi üretim süreçleriyle ve sunulan hizmetlerle ilgili olabilir. Burada önemli olan ihtiyaç ya da problem yaratan durumlara farklı bakarak ardındaki fırsatları görebilmek. Ayrıca bir girişimcinin  sadece bugünkü ihtiyaçlara yönelik çözümler geliştirmesi beklenmez. Gelecekteki ihtiyaçları öngörme ve bu ihtiyaçlara çözüm bulmak için fikir geliştirme gücüne de sahip olmalıdır.

Öte yandan girişimci olmak kadar girişimci ruhu beslemek ve canlı tutmak da ayrı bir meziyet. Bu konuda sayısız kitap, video, motivasyon konuşmaları ve podcast’lerle girişimcilik yeteneklerinizi geliştirebilirsiniz. Ayrıca eğitim ve etkinlikleri de takip edebilirsiniz. Fakat girişimcilik konusunda yetkin olabilmek için başka şeylere de sahip olmalısınız. Bu yolda yardımınıza koşacak başlıkları sizler için derledik.

Teknolojiyi iyi okuyun
Çağımızda iş fırsatlarının en çok görüldüğü alanlardan biri dijital teknolojiler. Zamanın ruhunu doğru okuyan bir girişimci olmak istiyorsanız dijital teknolojilere hakim olmanız şart. Bunun için hem kullanıcı olarak deneyimli olmalısınız hem de dijital teknolojiler konusunda güncel gelişmeleri kaçırmamalısınız. Böylece bir girişimci adayı olarak iş modellerinin arkasında yatan parlak fikirler hakkında bilgi sahibi olabilir, bu fikirlerden yola çıkarak kendi yolunuzu çizebilirsiniz.

Problem varsa fırsat da var
Problemler her ne kadar can sıkıcı görünse de arkalarında yeni fırsatlar barındırır. Şimdiye kadar hayata geçirilen iş fikirlerini düşünün. Bir problemden yola çıkarak ortaya konan fikirler, daha başarılı ve uzun vadeli iş modelleri ortaya çıkarır. Bu nedenle aslında kendinizi geliştirmeniz gereken yönünüz problem odaklı düşünme. Bu düşünme becerisini geliştirmek, ileride kendi problemlerinizi anlayabilmek ve bu problemleri fırsata çevirmek adına atacağınız önemli adımlardan birini oluşturuyor. Kim bilir belki birinin ya da bir şirketin çözemediği problem gelecekteki işiniz olabilir…

Bağlantı her şeydir
Bir fikir için yola çıkarken girişimciliğinizi destekleyecek, bu yolda yanınızda yürüyebilecek ve elinizi güçlendirecek bir çevreye sahip olmanız çok önemli. Çevreniz ne kadar büyük ve amacınızla uyumluysa o kadar başarılı olabilirsiniz. Bağlantılarınız çoğaldıkça işinizi daha da büyütebilir ve sürdürülebilirliğinizi artırabilirsiniz. Dolayısıyla iletişim kurmaktan çekinmeyin ve network’ünüze yatırım yapmaya başlayın.

Kendinizi risklere hazırlayın
Fikir bulma aşamasında herhangi bir sorununuz yok ve aklınızda parlak lambalar yanıp sönüyor olabilir. Tabii ki girişimci olmak için bu yeterli değil. Yeni bir iş için inisiyatif alacağınızı düşünürsek size bolca cesaret lazım. Bu aynı zamanda risk alabilme kabiliyetinizin olması gerektiği anlamına geliyor. Başarılı bir girişimci olabilmenin ön kuralı risk her zaman vardır ve yalnızca risk alma cesaretine sahip kişiler başarılı olacaktır. Ayrıca tarih, defalarca başarısız olan fakat pes etmeyenlerin hikâyesiyle doludur.

Müşteri deneyimine odaklanın
Günümüzün iş dünyasında rekabetin artması ile kar ve ciro artışı sağlamak giderek zorlaşıyor. Bu noktada farklılaşmak önem kazanıyor ve müşteri deneyimi son zamanlarda şirketlerin en çok üzerinde durduğu konuların başında geliyor. Zira artık bir şirket olarak müşterinize ne kadar iyi bir deneyim yaşatırsanız o kadar kazançlı çıkıyorsunuz. Bu deneyim, daha fazla satış yapabilmenizi sağlarken sadık müşteri kitlenizin artmasına da olanak veriyor. Müşteri deneyimi, bir müşterinin alışveriş yolculuğunun tüm aşamalarında edindiği izlenimlerin tümüne deniyor. Buna göre müşteri deneyimi, satış noktasından ürün/hizmet kalitesine, şirket hakkındaki sosyal medya yorumlarından satış sonrası destek ve servis hizmetlerine kadar geniş bir yelpazeyi kapsıyor.

Fikrinizi kendinize saklamayın
Yeni bir iş fikri bulduğunuzda heyecanlanmanız çok normal. Ancak bu fikri kendinize saklarsanız, büyük ihtimalle ya bu fikre dair sarsılmaz bir inanca sahip olursunuz ya da saçma olduğunu düşünüp fikri aklınızdan kovalarsınız. Belki de gerçekten öyledir ama başkasıyla paylaşmadan nasıl bu kadar emin olabilirsiniz? Güvendiğiniz birilerine bu fikrinizi açtığınızda, daha objektif değerlendirme şansınız olacağından hatalarınızı veya eksiklerinizi daha iyi göreceksiniz. Bu nedenle size saçma ya da muhteşem de gelse iş fikirlerinizi birileriyle paylaşın.

İyi bir ekip kurun
Yeni bir işe başlarken iyi bir ekibe çok ihtiyacınız olacak. Başlangıçta seçtiğiniz ekip arkadaşları, sizin bu işte ne kadar başarılı ve uzun ömürlü olacağınızı belirleyecek önemli faktörlerden biri. O nedenle ekip kurarken etrafınızı; başarılı olamasanız bile yanınızda durabilecek ve her şeye yeniden başlama cesareti verebilecek kişilerle çevirin. Ekip üyelerinizin yetenekli ve tecrübeli oluşları kadar zorluklarla başa çıkabilecek yetkinlikte olmaları da gerekiyor. Ayrıca bir ekiple başlatacağınız girişimin başarılı olma ihtimali tek başınıza yapacağınızdan daha fazla olacak ve projeniz yatırımcılar nezdinde çok daha ilgi görecek.