08 Mayıs 2024

Dopamin seviyesini doğal olarak artırmanın en iyi 9 yolu

Beynimizdeki en önemli bir kimyasal haberci olan dopamin, sinir sistemine etki ederek beynin ödül sisteminde önemli bir rol oynar.  Mutlulukla ilişkilendirilen dopamin kavramı, ödül, motivasyon, hafıza, dikkat ve hatta vücut hareketlerinin düzenlenmesinde büyük rol oynar. Dopamin seviyesinin düşmesi ise kötü ruh hali ve tükenmişlik hissini beraberinde getirir.
 
Dopamin neden bu kadar önemli? Giderek artan sayıda insan dopaminin haz üzerindeki etkisinin farkında ancak bundan çok daha fazlası da var. Örneğin odaklanmaya ve görevde kalmaya yardımcı olur. Dopamin ayrıca beynin, iyi ya da kötü, hayatın önemli anlarını hatırlama yeteneğini de destekler. Dopamin bir “daha fazlası kimyasalı ”na benzetilebilir. Kendinizi iyi hissetmenizi sağlayan başlıca nörotransmitter olduğu için her zaman daha fazlasını istersiniz. Dopamini dengede tutmak da mutluluk için kritik öneme sahiptir.
 
Peki dopamini dengede tutmak için neler yapılabilir? Gelin bunun 9 yoluna bakalım...
 
 
1. Protein oranı daha yüksek ve karbonhidrat oranı daha düşük bir diyet deneyin
 
Hayvanlar üzerinde yapılan çalışmalarda, ketojenik diyetlerin beyindeki dopamin kullanılabilirliğini artırdığı görüldü. Yüksek oranda işlenmiş ve şekerli gıdalar yemek, prefrontal korteksteki zevk merkezleri üzerinde güçlü bir iz bırakan ve kilo alımına yol açan isteklere ve aşırı yemeye yol açar. Aşırı kilolu olmak dopamin yollarını bozabilir.
 
2. Fiziksel egzersizi alışkanlık haline getirin
 
Fiziksel egzersiz dopamin seviyelerini artırırken beyin hücrelerinin yaşlanmasını yavaşlatır. Egzersiz ayrıca daha iyi bir ruh hali ve hayata daha iyi bir genel bakış ile ilişkilendirilmiştir.
 
3. Meditasyon yapın
 
Yüzlerce araştırma, dua ve meditasyonun (veya zihninizi odaklamanın) genel sağlık yararlarını ortaya koymuştur. Bir çalışmada, bir saatlik meditasyonun ardından dopamin üretiminin %65 arttığı bulunmuştur.
 
4. Masajın önemi
 
Son dönemde yapılan araştırmalar, masaj terapisinin dopamin seviyelerini yaklaşık %30 oranında artırırken stres hormonu kortizolü azalttığını göstermiştir.
 
5. Yeterli uyku
 
Beyninizin dopamini doğal olarak artırmasını sağlamak için yeterince uyuduğunuzdan emin olun. Uyku eksikliği, dopamin de dahil olmak üzere nörotransmitterlerin ve reseptörlerinin konsantrasyonlarını azaltmasına neden olur.
 
6. Sakinleştirici müzik dinleyin
 
Sakinleştirici müzik dinlemenin keyifli duyguları artırması, ruh halini iyileştirmesi, stresi azaltması ve odaklanma ve konsantrasyona yardımcı olması şaşırtıcı değildir. Araştırmalar, bunun büyük bir kısmının dopamin seviyelerindeki artış nedeniyle gerçekleştiğini göstermiştir.
 
7. Dışarı çıkın
 
Araştırmalara göre güneş ışığına maruz kalmak beyindeki dopamini artırıyor.
 
8. Besin takviyeleri alın
 
9. Tirozin oranı yüksek gıdalar tüketin
 
Dopamin için bir amino asit yapı taşı olan tirozin badem, muz, avokado, yumurta, fasulye, balık, tavuk ve bitter çikolatada bulunabilir.