23 Mayıs 2024

Yeni araştırma: Daha az tuz tüketimi erken ölüm riskini azaltıyor

Tuz kullanımı ile sağlık arasındaki ilişkiye dair yıllardan bu yana pek çok araştırma yapıldı. CNN tarafından yayınlanan son bir araştırmaya göre de, yemeğinizde daha az tuz kullanmak sıkıcı görünebilir, ancak bunun getirisi ölüm riskinin azalması kadar büyük olabilir...
 
Annals of Internal Medicine dergisinde yer alan yeni bir çalışmada yemek pişirirken tuz ikamesi kullanmak, herhangi bir nedenden veya kardiyovasküler hastalıktan erken ölme riskinin azalmasıyla ilişkilendirildi.
 
Avustralya'daki Bond Üniversitesi Kanıta Dayalı Sağlık Hizmetleri Enstitüsü'nde yardımcı doçent olan çalışmanın kıdemli yazarı Dr. Loai Albarqouni, “Tuz ikamelerinin 10 yıla kadar uzun süreli kullanıldığında kardiyovasküler sonuçları iyileştirmede etkili olduğuna dair kanıt sunabildiğimiz için heyecanlıyız” dedi. “Önceki sentezler sadece iki hafta süren kısa vadeli sonuçlara odaklanma eğilimindeydi.”
 
Çalışma, 23 Ağustos 2023 tarihinden önce yayınlanmış 16 randomize kontrollü çalışmanın sistematik bir incelemesi ve ortalama 64 yaş civarında olan ve kardiyovasküler hastalık riski ortalamanın üzerinde olan toplam 35 bin 251 katılımcıyı içeriyor.
 
Yazarlar, tuz ikamesinin idrardaki sodyumun ve kan basıncının azalmasıyla da bağlantılı olduğunu, bunun da tansiyon ilaçlarınınkine benzer bir etki yarattığını ortaya koydu. Albarqouni, bunun ölüm riskindeki azalmayı açıklayabileceğini söyledi.
 
Denemelerde, yaklaşık %100 sodyum klorürden yapılan ve bazen iyot da eklenen tuz ile %25 ila %30 potasyum klorür ve %60 ila %75 sodyum klorürden oluşan tuz ikameleri karşılaştırıldı.
 
Denver'daki National Jewish Health'te önleyici kardiyolog ve kardiyovasküler önleme ve sağlık direktörü olan Dr. Andrew Freeman, “Bu, bu noktada birçok sonuca dayanmak için en güçlü çalışma değil, ancak, diyetinizdeki sodyum tuzundan kurtulmanın büyük bir artı olduğu ve diyetinize potasyum almanın daha iyi olduğu yönündeki kanıtlara katkıda bulunuyor.” dedi.
 
Freeman, “potasyumun faydalı olduğunu bilsek de, tuz tuzdur. İster sodyum klorür, ister potasyum klorür ya da magnezyum klorür olsun, hepsi tuzdur. Ve vücudunuza potasyum almanın en iyi yolu meyve ve sebze yemektir, potasyumun en bol olduğu yer burasıdır.” ifadelerini kullandı.
 
Tuz alımınızı azaltın
 
Amerikan Kalp Derneği'nin ideal günlük sodyum limiti çoğu yetişkin için, özellikle de yüksek tansiyonu olanlar için günde 1.500 ila 2.300 miligram arasında değişir.
 
Albarqouni, "Gıda alımınızın çoğunluğu paketlenmiş veya restoran gıdalarından geliyorsa, sodyum alımınızın çok yüksek olma ihtimali vardır. Çok fazla sodyum tüketiyor olabileceğinize dair şişkinlik veya şişlik, yorgunluk, yüksek tansiyon, susuzluk ve/veya idrara çıkma gibi birkaç fiziksel işaret vardır. Paketlenmiş gıda satın alırken, etiketlerdeki sodyum içeriğini kontrol edin. Kümes hayvanları veya tahıl gevrekleri gibi bazı gıdalar düşündüğünüzden daha fazla sodyum içerebilir."
 
Uzmanlar, ev yemeklerinizde tuzu ortadan kaldırarak tuz tüketimini azaltmanın yanı sıra, çalışmada kullanılanlara benzer bir bileşime sahip tuz ikameleri satın alınabileceğini veya bunun yerine yiyeceklere daha fazla lezzet katmak için tuzsuz baharatlar kullanılabileceğini belirtiyor.
 
Ancak yazarlar, potasyuma duyarlı olanlar da dahil olmak üzere - böbrek yetmezliği olan kişiler gibi - “mikro besin manipülasyonuna duyarlı” hastalar için çalışmadaki türden tuz ikamesinin güvenli olup olmadığını doğrulamak için daha fazla araştırmaya ihtiyaç olduğunun altını çizdiler.
 
Freeman, daha az tuzlu yiyeceklerin tadının ilk başta sıkıcı olabileceğini, ancak damak tadınızın sadece birkaç hafta içinde alışabileceğini söylerken, "Bu nedenle kendinize alışmak için zaman verin. Sodyum alımını azaltmanın, ilaç kullanmadan kardiyovasküler riski azaltmanın sadece bir yolu olduğunu unutmamak da önemlidir. Diyet değişiklikleri, sigarayı bırakmak ve hareketi artırmak gibi şeyler de etkili olabilir. Tuz ikameleri kutsal bir kase değildir." dedi.