13 Haziran 2024

Dijitalleşen Setur, turizmde oyun kurucu olma iddiasını sürdürüyor

Türkiye turizm sektöründe bir ilk olan ChatGPT destekli Seyahat Asistanı hizmetini geçen yıl devreye alan Setur, dijitalleşme alanındaki yeni yatırımlarıyla oyun kurucu olma hedefine emin adımlarla ilerliyor. Değişen turizm trendleri ile  farklı kuşakların farklı ihtiyaçlarını yakından izleyen Setur, geniş hizmet portföyü ile 2024 sezonuna hazır.
 
Sektörde yaklaşık 60 yıllık deneyimiyle turizmin, seyahatin ve ulaşımın her noktasında hizmet veren Setur, müşterilerinin ihtiyaç ve beklentilerini karşılayacak kapsamlı hazırlıklarla 2024 turizm sezonunu açtı. Müşterilerine hem yurt içi hem de yurt dışı tatil seçenekleriyle değişen tatil trendlerine uygun, unutulmaz deneyimleri sunmayı hedeflediklerini belirten  Müşteri Etkileşim Merkezi Direktörü Efe Şen ile Setur’un yeni sezon hedeflerini, turizmde değişen trendleri ve yeni yatırımlarını konuştuk. 

Turizmde markalar topluluğuna dönüşen Setur’un hizmetleri hakkında bilgi verir misiniz?

Sektörde yaklaşık 60 yıllık deneyimimizle turizmin, seyahatin ve ulaşımın her noktasında müşterilerimize her zaman üstün hizmet, servis ve kaliteyi, yüksek eğitimli profesyonel bir takım ruhu içinde sunuyoruz. Kendini her geçen gün yenileyen bir markalar topluluğu olarak geniş bir hizmet yelpazesine sahibiz. Bireylerden kurumlara uzanan geniş hizmet portföyümüzle, tüm misafirlerimize değer katan süreçler tasarlıyoruz.

Türkiye’de gümrükten muaf mağazacılık hizmetini ilk kez sunarak başladığımız yolculuğumuza, bugün ülkenin en yaygın ve lider markası Setur Duty Free olarak hız kesmeden devam ediyoruz. Kara sınırları, deniz limanları ve havalimanlarını kapsayan 22 farklı lokasyonda 55 mağazalık geniş bir ağ ile kaliteli ve benzersiz alışveriş deneyimleri sunuyoruz. Bu deneyimleri yurt dışına da taşımaya başladık ve yurt dışındaki ilk yatırımımızı Köln-Bonn Havalimanı’nın Duty Free operasyonlarını devralarak gerçekleştirdik.

Bunun yanı sıra turizmde yurt içi-yurt dışı tur operatörlüğü ve otel satışında geniş bir destinasyon yelpazesinde hizmet veriyoruz. Türkiye’nin çeşitli noktalarında farklı turizm hizmetleri sunan seyahat acenteleri, sayıları 200’ü geçen yetkili ve sistem satış acenteleri, geniş ve kapsamlı hizmet ağıyla en iyi seyahat deneyimini sunmayı hedefliyoruz. Ayrıca, kurumsal seyahatlerde müşterilerimizin ihtiyaçlarına özel çözümler üretiyoruz, kongre ve seminer organizasyonları hizmetimiz ise iş dünyasının toplantı ve etkinlik ihtiyaçlarına profesyonel çözümler sunuyor. IATA uçak bileti satışı ile hava yolculuklarına dair gereksinimleri karşılıyor, özel hava taşımacılığı hizmeti verdiğimiz Setair’in deneyimli uçuş ekibi ve son teknoloji ile donatılmış hava araçları ile de kişiye özel uçuş isteyen misafirlerimize güvenli ve konforlu bir yolculuk imkanı sağlıyoruz.

Setur, 2024 turizm sezonuna nasıl hazırlandı? Setur’un yeni sezonda müşterilerine sunacağı avantajlarla ilgili bilgi verir misiniz?

Turizm sektöründe yılların getirdiği deneyimle, misafirlerimizin beklentilerini karşılamak ve onlara en iyi tatil deneyimini sunmak için erken rezervasyon döneminden itibaren yoğun bir çalışma içerisindeyiz.
Okulların kapanmasıyla birlikte yaz sezonunun başlaması, ailelerin ve gençlerin tatil planlarını hızlandırıyor. Bu sezon Ege ve Akdeniz bölgeleri yine en popüler destinasyonlar arasında. İstanbul'a yakınlığı nedeniyle Sapanca gibi destinasyonlara talepler de yükselişte. Kültür turlarına olan ilgi de sürüyor, bu doğrultuda Mardin’in yanı sıra Diyarbakır, Batman, Şanlıurfa ve Gaziantep’i gezi rotalarımıza ekleyerek farklı seçenekler sunuyoruz.

Yurt dışı tatillerde, Avrupa her zaman popüler bir tercih olsa da vize kolaylığı nedeniyle Asya turları da ilgi görüyor. Özellikle Balkan turları ve Mısır, ekonomik ve kültürel çeşitlilik arayan tatilciler için cazip alternatifler sunuyor. Kapıda vize uygulamasının hayata geçmesi bu sezon Yunan adalarına olan talebi artırıyor.

Elbette ekonominin zorlayıcı etkileri, tatil trendlerini de değiştiriyor. Ancak tatil, insanların dinlenme ve yenilenme ihtiyaçlarını karşılayan önemli bir aktivite. Yaşanan ekonomik sıkıntılara rağmen bu ihtiyaç her zamanki gibi güçlü bir şekilde varlığını sürdürüyor. Misafirlerimiz bütçelerine uygun ve kaliteli tatil deneyimleri arayışında.
Bu dinamiklerin farkında olarak, misafirlerimize erken rezervasyon fırsatlarımızı sunmaya devam ediyoruz.

Misafirlerimize erken ödeme indirimleri, Chippin uygulaması üzerinden World Pay alışveriş kredisi ile kredi kartı limitine takılmadan tatil planlama imkânı ve cazip taksit seçenekleri gibi birçok avantaj sunduk. Yurt dışını tercih eden misafirlerimiz için, seçili rotalarda yüzde 25 ön ödeme ile hem fiyatı sabitleme hem de kendi ödeme planlarını oluşturma fırsatı sağladık.

Viravira.com platformuyla yaptığımız iş birliği kapsamında seyahat severler Türkiye, Hırvatistan ve Yunanistan dahil 60 ülkede tekne ve yat kiralama hizmetinden yararlanabiliyor. Ayrıca, dönem dönem düzenlediğimiz World Puan kampanyalarıyla da tatil planlarını daha ekonomik hale getiriyoruz. Özel indirimler, ödeme kolaylıkları ve taksit seçenekleri ile avantajlı tatil paketleri hazırlıyoruz. Bu tür avantajlar tatilcileri ekonomik açıdan rahatlatıyor, ayrıca misafirlerimiz planlarını önceden yaparak istedikleri destinasyonlarda tatillerini fiyat avantajı ile güvence altına alıyorlar.

Özetle, Setur olarak 2024 turizm sezonuna müşterilerimizin ihtiyaç ve beklentilerini karşılayacak kapsamlı hazırlıklarla giriyoruz. Hem yurt içi hem de yurt dışı tatil seçeneklerimizle, değişen tatil trendlerine uygun, unutulmaz deneyimleri sunmayı hedefliyoruz. 

Setur’un ajandasında yeni yatırımlar var mı? Planlanan ya da devam eden yurt içi ve yurt dışı yatırımlarınızı hedefler bağlamında anlatır mısınız?

Turizm sektöründe değişen müşteri ihtiyaçları ve global trendler doğrultusunda hem yurt içi hem de yurt dışı fırsatları değerlendirerek büyümeye devam ediyoruz. Dijitalleşme, sürdürülebilir turizm ve kişiselleştirilmiş seyahat deneyimleri gibi sektörde öne çıkan eğilimler, yatırımlarımızın temelini oluşturuyor. Bu noktalarda müşteri deneyimini geliştirmek üzere yatırımlarımızı planlıyoruz.

Yurt içinde kurumsal seyahat çözümlerimizi genişletmek için yeni teknolojilere yatırım yapıyoruz. Seyahat deneyiminin baştan sona dijitalleşeceği bir çağa doğru ilerliyoruz, biz de bu sürece liderlik etme vizyonumuzla teknolojiyi bir kaldıraç olarak kullanmayı önemsiyoruz. Örneğin yapay zekâyı seyahat planlama süreçlerine entegre etmek üzere yatırımlar gerçekleştirdik; geçtiğimiz yıl Türkiye turizm sektöründe bir ilk olan ChatGPT destekli Seyahat Asistanımızı devreye aldık. Misafirlerimize kişisel teklifler ve fırsatlar sunabilmek için tüm seyahat harcamalarını kazanca dönüştüren, kazanılan puanların da arzu edildiği gibi harcanabildiği sadakat programımız Setur Extra’yı devreye aldık.

Yazılım teknolojilerine odaklanarak, seyahat ürünlerini çeşitli kanallar aracılığıyla hayata geçiriyoruz. Setur.com.tr, Setur mobil uygulaması, SeturBiz kurumsal seyahat portalı, Shopandfly, Vodafone ve Yapı ve Kredi Bankası iş birliği gibi platformlar üzerinden seyahat ürünlerini hızlı ve etkili bir şekilde sunuyoruz. Kişiselleştirme deneyimini öne çıkaracak, yapay zekâ ve çoklu kanal destekli mobil çözümlerle “Turizm 5.0” olarak nitelediğimiz bu yepyeni döneme hazır olma hedefindeyiz. Önümüzdeki dönemde verimlilik odaklı çözümleri yeni hizmetlere ve yeni kanallara entegre etmeye odaklanacağız. Müşteriyi daha iyi tanıyan yazılım, CRM ve yapay zekâ çözümleri üzerine çalışacağız.

Yurt dışında ise, global pazarlarda rekabet gücümüzü artırmak adına stratejik adımlar atıyor ve yeni destinasyonlarda faaliyet göstermeye başlıyoruz. Son olarak Club Med'in Avusturya ve Slovenya'daki tek yetkili temsilcisi olan Select Tours Club'ın yüzde 75 çoğunluk hissesini satın aldık. Bu, global ölçekte varlığımızı güçlendirecek ilk adımdı. Öncelikli hedefimiz Viyana ile Orta Avrupa pazarına penetrasyon sağlamak, sonrasında ise farklı fırsatları değerlendirerek hacmimizi genişletmeyi planlıyoruz.

Türkiye’nin lider gümrüksüz satış mağazaları zinciri olan Setur Duty Free markamızla da yurt dışında büyüme hedeflerimiz doğrultusunda önemli adımlar atıyoruz. Geçtiğimiz yıl Almanya’nın en işlek havalimanları arasında bulunan Köln-Bonn Havalimanı’ndaki Duty Free mağazasını faaliyete geçirdik. Böylece uluslararası marka olma yolunda ilk adımı attık. Bu, müşteri memnuniyeti odaklı hizmet anlayışımızı uluslararası arenaya taşımanın yanı sıra yeni yatırımlar için değerli bir referans oluşturuyor.

Ayrıca Türkiye geneline yayılan Duty Free mağazalarımızı, tüketici taleplerine uygun şekilde yeniliyor ve genişletiyoruz. Mağaza sayılarımızın yanı sıra marka ve ürün gamını artırmaya odaklandığımız, dekorasyon anlamında üst düzey alışveriş deneyimi sunan yatırımlarımız da sürüyor. Misafirlerimizin erişimini artırarak, Setur Duty Free’yi dünya çapında daha erişilebilir hale getiriyoruz.

Özetle Setur olarak sürdürülebilir büyümeyi hedefleyen yatırımlarımıza devam ediyoruz. Bu stratejik adımlar, Setur’un lider konumunu güçlendirmeyi ve gelecekte de müşterilerimize en iyi hizmeti sunmayı amaçlıyor.

Turizmde sürdürülebilirlik konusundaki görüşlerinizi ve çalışmalarınızı anlatır mısınız?

Sürdürülebilirlik, turizm sektörünün geleceği için en önemli konulardan biri. Sektördeki tüm oyuncuların enerji tasarrufu, atık azaltma ve doğal kaynakların korunması gibi sürdürülebilirlik politikalarını benimsemesi ve bu süreçleri destekleyecek uygulamaları hayata geçirmesi büyük önem taşıyor.

Biz Setur olarak hem bugünün hem de geleceğin ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak, turizm sektöründe sorumlu bir oyuncu olma vizyonuyla hareket ediyoruz. Sürdürülebilirlik politikamızda Koç Topluluğu'nun iş modeli temelimiz, onların çevreye duyarlı yaklaşımını rehber alıyoruz.

Bu bağlamda, sürekli gelişim anlayışıyla çevresel performansımızı iyileştirmeye yönelik hedefler belirliyor ve bu hedeflere ulaşmak için gerekli aksiyonları planlıyoruz. Sonuçları düzenli olarak takip ederek, her zaman daha iyiye ulaşmayı amaçlıyoruz. İklim kriziyle mücadele kapsamında, faaliyetlerimizin iklimle ilgili risk ve fırsatlarını değerlendiriyor, düşük karbon ekonomisine geçişi destekleyecek projeleri devreye alıyoruz. Doğal kaynak tüketiminin çevresel etkilerini azaltmak için en iyi teknik ve teknolojileri kullanarak verimliliğe odaklanıyoruz, yenilenebilir enerji kaynaklarını önceliklendiriyoruz. Atık yönetimi politikamızla atıkları azaltmayı, kaynağında ayrıştırmayı ve geri dönüştürmeyi hedefliyoruz.   

Etkimizin sadece bizimle sınırlı olmadığının bilincindeyiz. Bu nedenle çalışanlarımız, tedarikçilerimiz ve diğer tüm paydaşlarımızla çevresel performanslarını artırmaları için iş birliği yapıyor ve onları teşvik ediyoruz. Bu sayede, sürdürülebilirlik bilincini geniş bir kitleye yaymayı amaçlıyoruz.

Bugünü ve yarını düşünerek yapılan yatırımlar, geliştirilen iş birlikleri ve misafirlere verilen değer, bu sektörde başarının anahtarı olacak. Bu çerçevede biz de kaliteden ödün vermeden misafirlerimize en iyi şekilde hizmet sunmayı hedefliyoruz. Setur olarak sürdürülebilir bir gelecek için çalışıyor ve çevreye duyarlı yaklaşımlarımızla sektöre öncülük etmeyi amaçlıyoruz.

Türkiye’nin turizm stratejisini ve sektördeki yatırımlarını nasıl buluyorsunuz? Sizce Türkiye “bacasız sanayiden” daha fazla kazanmak için hangi adımları atmalı?

Türkiye’nin turizm stratejisi, son yıllarda çeşitlilik ve deneyime odaklanarak önemli bir dönüşüm geçirdi. Özellikle tarihi ve kültürel mirasın yanı sıra, doğal güzellikler, sağlık turizmi, kongre turizmi ve gastronomi gibi alanlarda yapılan yatırımlar, Türkiye’yi dünya turizm pazarında daha rekabetçi bir konuma getirdi. Türkiye’nin bu çeşitlendirilmiş stratejisi, ülkenin “bacasız sanayi” olarak adlandırılan turizm sektöründen elde ettiği geliri artırmak için atılan önemli adımları içeriyor.

Genel olarak baktığımızda Türkiye’deki turizm yatırımlarının çeşitlilik, coğrafi konum avantajının iyi değerlendirilmesi, uygun fiyatlı destinasyon seçenekleri ile modern tesis ve ulaşım altyapısı gibi pek çok güçlü yönü olduğunu görüyoruz.

Bu avantajları optimize edebilmek için ancak en önemlisi Türkiye’nin turizm sektöründe sürdürülebilir bir büyüme yakalaması ve global pazarda daha güçlü bir konum elde etmesi için bazı adımlar atılabilir. Örneğin alternatif turizm türlerinin daha da zenginleştirilmesiyle turizm sezonunun uzatılması sağlanabilir. Çevresel sürdürülebilirlik ve kültürel mirasın korunması, uzun vadede turizmin devamlılığını sağlamak için kritik öneme sahip. Bu bağlamda, doğa dostu projeler ve yeşil sertifikalı tesislerin sayısı artırılabilir. Dijital pazarlama araçlarının etkin kullanımıyla yeni pazarlara ulaşılması ve mevcut pazarlarda Türkiye'nin bilinirliğinin artırılması sağlanabilir. Her ne kadar dijitalleşme tüm sektörleri domine etse de özellikle turizmde insan son derece önemli bir faktör. Turizm sektöründeki çalışanların eğitimine yatırım yapmak, hizmet kalitesini doğrudan etkiler. Turizm okulları ve mesleki eğitim programları aracılığıyla nitelikli işgücünün artırılması, Türkiye’nin rekabet gücünü destekleyecektir.

Turizmde lokasyon, mekân, tema gibi başlıklarda değişen talepler ve yeni trendler neler? Jenerasyonlara göre tercihler değişiyor mu?

Günümüzde seyahat severler, geleneksel turistik destinasyonların yanı sıra daha az bilinen, keşfedilmemiş ve otantik lokasyonlara yöneliyor. Özellikle genç nesil doğa ile iç içe, yerel kültürü deneyimleyebilecekleri ve özgün deneyimler yaşayabilecekleri yerlere ilgi gösteriyor. Son yıllarda eko-turizm gibi alanların yükselmesini buna bağlayabiliriz. Ayrıca insanlar sadece bir yer görmenin ötesinde, o yerde bir deneyim yaşamak istiyorlar. Bu nedenle gastronomi turları, sağlık ve wellness turizmi, kültürel etkinlikler ile interaktif deneyimler sunan temalar öne çıkıyor. Yine bu eğilimin bir sonucu olarak glamping alanları, tiny house’lar gibi alternatif konaklama seçenekleri popülerlik kazanıyor. Bu tür konaklama yerleri, kişiselleştirilmiş ve benzersiz deneyimler sunmasıyla Y ve Z kuşağı tarafından tercih sebebi. 

Pandemi ile başlayan ve kalıcılaşan bir eğilim de mavi turlar. Özellikle genç ve aktif tatilciler, tekne turlarını sıradan tatilin ötesinde bir deneyim olarak görüyor. Gruplar halinde seyahat eden ve farklı rotalarda keşif yapmak isteyen tatilciler, tekne kiralamanın sunduğu özgürlük ve esneklikten büyük ölçüde memnun kalıyorlar. Bununla birlikte cruise seyahatleri de konforlu bir seyahat deneyimi yaşamak isteyen seyahat severler için öne çıkıyor.
Her jenerasyonunun tatil beklentisi kuşkusuz ki çok eşsiz. Örneğin hem macera hem de dinlenme arayışında olan X kuşağı, şehir-doğa tatilleri arasında denge kurma eğiliminde. Ailenin ve arkadaşların bir araya gelebileceği mekanlara ve temalara öncelik verebiliyorlar. Y kuşağının deneyim odaklı seyahatlere yöneldiğini görüyoruz. Sürdürülebilir ve etik seyahatler, farklı deneyimler bu jenerasyon için önemli. En genç turist jenerasyonu olarak Z kuşağı, tamamen teknoloji ve inovasyonun etkisi altında. Bağlantı olanakları ve sosyal medyada paylaşılabilecek deneyimler bu kuşağın tercihleri arasında öne çıkıyor.

Setur olarak gerek değişen turizm trendlerini gerekse farklı kuşakların farklı ihtiyaçlarını yakından izliyor ve bu alandaki ürünlerimizi zenginleştirmek için çalışmalarımıza devam ediyoruz. Dijitalleşme hem geleceğin hem de sektörün önemli bir basamağı ve bu alanda yatırım yaparak oyun kurucu olmayı amaçlıyoruz.