09 Ekim 2024

"Misafirlerimizin Opet’e duyduğu güvene layık olmaya çalışıyoruz"

İzmir’in Selçuk ilçesinde Opet bayi olarak faaliyet gösteren ÖrnekPet’in yöneticisi Volkan Alkan, Opet markasının akaryakıt sektörünü kökünden değiştiren marka olduğunu belirterek, “Aslında Opet markası olarak sektöre kattığımız en büyük değer; bu ülkenin şirketi olarak insanlarımız için yaptıklarımız bence. Opet istasyonları şu anda rakiplerden ayrışarak birer yaşam alanına dönüşmüş durumda” diyor.

1960 yılından bu yana akaryakıt sektörünün içinde yer alan bir aileden gelen ve ailenin üçüncü kuşak temsilcisi olarak Opet bayiliği yapan Volkan Alkan ile keyifli bir röportaj gerçekleştirdik.

Firmanızı tanıyabilir miyiz? Koç Topluluğu ile kaç yıldır çalışıyorsunuz? Koç Topluluğu ile yolunuzun kesişmesi nasıl oldu?

Ailemiz akaryakıt sektöründe 1960’tan bu yana hizmet vermekte. O tarihlerde Kars/Kağızman’da bölgenin ilk istasyonu Büyükbabam Ahmet Alkan tarafından açılıyor. Ardından babamız Muhsin Alkan Erzurum’da akaryakıt toptancılığı yapmaya başlıyor. Uzun bir dönem toptan akaryakıt işi yaptıktan sonra 2003 yılında Opet ile yollarımız kesişiyor. Şu anda İzmir’imizin güzel ilçesi ve ülkemizin turizm başkentlerinden olan Selçuk’ta ÖrnekPet olarak Opet bayrağını dalgalandırıyoruz.

Koç Holding ile tanışmamız aslında çok daha eskiye dayanıyor. Rahmetli büyükbabam yıllarca Arçelik bayiliği yaptı. O yüzden Koç kültürü olarak adlandırdığım bu yapıya çocukluğumdan beri aşinayım.

Opet bayisi olmaya karar vermenizde etkili olan faktörler nelerdi?

Babamın sektördeki geçmişi nedeniyle Opet Ailesi ile zaten tanışıyorduk. O yüzden Opet ile anlaşmamız çok kolay oldu. Çünkü çok aşina olduğumuz ve keyif aldığımız bir iş için karar vermemiz zor olmadı. Anlaşmamızı pandemi döneminde yaptık ve 2021 yılının Temmuz ayında istasyonumuzu hizmete açtık.

Bu arada şunu belirtmekte fayda görüyorum; istasyonumuzu açtığımız dönemden bu zamana kadar Rusya-Ukrayna savaşı, dövizdeki aşırı hareketlilik, ekonomideki zorluklar gibi birçok sınav verdik. Tüm bu zorluklar karşısında özellikle Opet yönetiminin varlığını ve desteğini hissetmemiz bize bir kere daha ne kadar doğru bir karar verdiğimizi gösterdi. Bu vesileyle şirketimiz adına saha ve genel müdürlük yöneticilerimize bir kez daha buradan teşekkür etmek istiyorum.  

Kaç kişilik bir ekiple çalışıyorsunuz? Ekibinizin Opet markası ve Koç Topluluğu ile kurduğu bağ nasıl? Bu konuda ekibinizle nasıl bir etkileşim içindesiniz?

Selçuk istasyonumuzda 18 kişilik bir ekiple hizmet veriyoruz. Ekip arkadaşlarımızı özellikle bu sektörde hiç çalışmamış genç arkadaşlardan seçmeye özen gösteriyoruz. Dolayısıyla sektörle tanışmaları Opet ile oluyor ve “ağaç yaşken eğilir” sözünden yola çıkarak arkadaşlarımızı Opet kültürü ile yetiştiriyoruz. Çünkü Opet bayisi olmak sadece akaryakıt satmaktan ibaret değil. Biz ülkemizin en güvenilen topluluğunun ve akaryakıt sektörünün en güvenilir markasının bayrağını taşıyoruz. Ayrıca şu anda sektörümüzün yüzde 100 yerli sermayeli en büyük şirketiyiz. O yüzden arkadaşlarımıza her zaman az önce bahsettiğim değerleri temsil ettiklerini anlatıyoruz. Sorumluluklarının önemini gençler bu şekilde daha iyi anlıyorlar.

Ayrıca akaryakıt sektörünün diğer sektörlerden ayrıştığı çok önemli bir nokta daha var. Biz insanlara görmedikleri bir ürünü satıyoruz. Görmediğiniz bir ürünü ancak çok güvendiğiniz yerden alırsınız. Dolayısıyla misafirlerimiz bizler için çok değerliler.

Opet bayi olduğunuz yıllardan bugüne teknoloji, çevreye duyarlılık, ürün çeşitliliği ve kalitesi, hizmet ve müşteri ilişkileri gibi konularda akaryakıt sektöründe nasıl bir değişime tanıklık ettiniz?

2003 yılından itibaren sektörün tamamen değiştiğini söyleyebiliriz. Bir kere regülasyonlar devreye alındı. Teknolojik dijitalleşme son hızla devam ediyor. Eskiden sadece nakit satılan bir ürünü artık cep telefonunuzdan OPET uygulaması üzerinden hiç araçtan inmeden alabiliyorsunuz. Firmalar OTOBİL sistemine daha çok katılmaya başladılar.

Bence ülkemizde rekabetin en sert yaşandığı sektörlerin başında akaryakıt geliyor. Regülatörün piyasa müdahalesi sonucunda ürün çeşitliliği şu anda kısıtlanmış durumda. Ama ürün kalitesi daha da arttı. Çevre konusunda ise Opet ülkemizi ilk kez 50ppm (düşük kükürtlü motorin) ile tanıştırdı. 98 oktan benzini ülkemize yine ilk kez Opet  getirdi.

Bunlar zamanın akışında olan gelişmelerdi. Ama asıl Opet markası olarak sektöre kattığımız en büyük değer bu ülkenin şirketi olarak bu insanlarımız için yaptıklarımız bence. Opet istasyonları rakiplerden ayrışarak birer yaşam alanı halini almış durumda. Örneğin “Temiz Tuvalet” kampanyası ile tüketicilerin yolculuk planlamasında aradıkları noktalar olduk. Bu konuda takip edilen sürekli izlenilen ve hatta rakiplerimizin çalışanlarının bile yola çıkarken uğradıkları istasyonlar olduğumuza birçok kez şahitlik ettim.  Hatta başka bir firmanın bayisi olan arkadaşım, bir müşterisinin, istasyonunun tuvaletlerini kullandıktan sonra teşekkür ederken “tebrikler tuvaletleriniz çok güzel ve temiz tıpkı Opet gibi” diye bir cümle kullanmış.  Arkadaşım bunu bana anlatırken hissettiğim gururu tarif dahi edemem.

Bunun yanında marketlerimiz yine sektöre yepyeni bir soluk kattı. Şu anda Ultramarketimizde  Divan, Rossman, TTec, çekirdek kahve, UltraToys, Dardanel, Automix gibi markaları tek bir çatı altında müşterilerimize sunuyoruz. İstasyon marketleri Opet sayesinde misafirlerimizin günlük ihtiyaçlarını karşılayabileceği noktalar halini aldı. Sözün özü Opet’te müşteri memnuniyeti odaklı çalışıyoruz ve çalışmak zorundayız. Çünkü biz insanların güvenini kazanmış bir markanın bayisiyiz ve güven kazanmak işin en zor tarafı…

Sektörünüzde müşteri ilişkilerine yaklaşım sizce nasıl olmalı?  Bayi olarak müşteri iletişimini güçlendirmek için neler yapıyorsunuz?

Belirtmiş olduğum gibi biz, neticede insanlara görmedikleri bir ürünü satıyoruz. Dolayısıyla Opet’e duyulan bir güven var ve güvene layık olmamız gerekiyor.

Diğer taraftan Opet zaten bu konuda çok ciddi emek sarf ediyor. Bizim öncelikli görevimiz standartlara uyup korumak. Ama bizde Örnek Petrol Ailesi olarak müşterilerimizin bizimle iletişimini güçlendirmek adına sosyal medyayı yoğun olarak kullanıyoruz. Ayrıca müşterilerimizin bize ulaşması için WhatsApp hattımızı kurduk.

İstasyonumuzda 24 saat boyunca mutlaka bir yönetici bulundurmaya çalışıyoruz. Bunların dışında istasyon marketimizde misafir hassasiyetlerini takip etmek adına bütün ürünleri bulundurmaya çalışıyoruz. Bu konuda glutensiz ve vegan reyonlarımızı da 2021 Eylül ayında hizmete aldık. İstasyonumuz aynı zamanda engelli ve aile müşterilerimize özel hizmetler sunmakta. Özellikle çocuklu ailelerin çok mutlu ayrıldığı çocukların bütün bayramlarda mutlu edildiği bir istasyonuz. Bunları misafirlerimizin Google ve sosyal medya yorumlarında görmek bizleri çok mutlu ediyor.

OPET, akaryakıt dağıtım sektöründe müşteri memnuniyeti konusunda  lider bir marka. Müşteriler tarafından defalarca kez “Lovemark –Aşkla Bağlanılan Markası” seçilerek bu liderliğini de kanıtlamış durumda. Müşterilerin Opet’i beğenmesi ve tercih etmesinin arkasında sizce hangi faktörler bulunuyor?

 Bir önceki soruda da açıkladığım gibi Opet, müşteri memnuniyeti konusunda çok önemli uygulama, kampanyalara imza atıyor. Bayi olarak biz de mevcut standartları yerine getiriyoruz. Tekrar özetlemek gerekirse güven, temizlik, hız ve teknolojiyi doğru kullanmak müşterilerin Opet’i tercihini belirliyor.

Akaryakıt sektöründe ‘marka sadakati’ oluşturmak stratejik bir konu ve bu konuda en çok tercih edilen faaliyetlerin başında müşteri odaklı kampanyalar geliyor. Bayi olarak devam eden kampanyalarınız var mı? Müşteriler en çok hangi kampanyalara ilgi gösteriyor?

Bildiğiniz gibi regülatör bizim artık promosyon yapmamızı yasakladı. Sadece ayni (maddi) promosyon yapabiliyoruz. O promosyonları ve kampanyaları Opet’le birlikte yoğun olarak gerçekleştirmeye çalışıyoruz ama kâr marjının cidden kısıtlı olduğu bir sektörde olduğumuz için müşterilerimize hizmette çeşitlilik öneriyoruz. İstasyonumuzda şu anda Opet markası altında sunulan tüm hizmetleri (AYGAZ, ULTRA MARKET, ULTRA TEMİZ, ULTRA CHECK (ARAÇ HİZMET NOKTASI), Pompadan OPET ADBLUE satışı) sunuyoruz.



OPET yöneticilerine müşteri sadakati ve ürün ve kampanyalarla ilgili önerileriniz var mıdır?

Bu konu benim Opet’te en sevdiğim konu. Yönetici bayi ilişkileri bizde gerçekten çok güçlü. Saha müdürümüzden bölge müdürümüze, bölge müdürümüzden genel müdür yardımcılarımıza kadar herkese istediğimiz zaman ulaşabiliyoruz. Hatta aklıma gelen bir fikri, gece paylaşıp 2 gün içinde bu fikrin gerçeğe dönüştürülmesi gibi hikayem var. Opet’i ayıran noktada bu aslında. Attığınız her adımda şirketi arkanızda hissediyorsunuz. Saha müdürümüz ile her gün mutlaka konuşuyoruz, haftada en az 2 kere de istasyonumuzda oluyor. Bu iletişim OPET kültürünün büyük bir parçası. Dolayısıyla önerilerimizi zaten dergi yayınlanana kadar konuşup faaliyete geçirmiş oluruz.  

Erkek egemen bir yapının olduğu akaryakıt sektöründe son yıllarda değişim rüzgarlarına tanıklık ediliyor. Sektörün öncü markası Opet’in halihazırda devam eden kadın istihdamına yönelik sosyal sorumluluk projesi “Kadın Gücü” de sektördeki bu değişime öncülük eden bir proje. “Kadın Gücü” projesi hakkında görüşlerinizi alabilir miyiz? Projenin Opet’e, kadın istihdamına ve ülke ekonomisine katkıları ile ilgili ne söylemek istersiniz?

Yukarıda da bahsettiğim gibi OPET, akaryakıt sektörünü kökünden değiştiren marka. Kadın istihdamı da bu alanlardan biri. Dolayısıyla kampanya da ilk olarak Opet’in cesaret ettiği ve adım attığı bir hareket.

Diğer taraftan kadın istihdamının zaten olması gerektiğine inanıyoruz. İstasyonumuzda yüzde 80 oranında kadın ağırlıklı çalışıyoruz. Kadın çalışanlarımızın istasyonlarımıza değer kattığı bir gerçek. Misafirlerimizden çok ciddi olumlu geri dönüşler alıyoruz. İstasyonumuz turistik olarak çok yoğun bir bölgede bulunuyor ve yurt dışından çok sayıda misafirimiz oluyor. Dolayısıyla kadın çalışanlarımız ülkemizin tanıtımı için de iyi bir imaj sergiliyor. Hatta Avustralya ve İtalya’ya da Opet açın diyen ve istasyonumuzdaki kadın çalışanlarla fotoğraf çekilmek isteyen misafirlerimiz oluyor.

İstasyonumuzda kadın gücü aslında ticaretinde her alanında. Örneğin taze meyve sularımızı çalışan kızlarımız üretip bize satıyor ve biz de bu içecekleri markette taze olarak müşterilerimize ulaştırıyoruz.

Ayrıca Opet kültürünün bir parçası olarak, ilçemizdeki kadın kooperatiflerinin ürettiği ürünleri satmak için marketimizde bir reyon ayırmış durumdayız. Bu ürünleri kâr amacı gütmeden kendi müşterilerimize ulaştırıyoruz.
Ülke ekonomisine katkısı konusunda ise; ülkemizin kadınlarının yapamayacağı hiçbir şey olamaz ve olmamalı diye düşünüyorum. Biz 80 milyonluk bir ülkeyiz. Yüce Atatürk sayesinde kadınlarına seçme ve seçilme hakkını ilk veren ülkeyiz. Bu ülkeyi atalarımız kadınıyla erkeğiyle beraber kurdu. Ben de öğretmen bir annenin çocuğuyum. Opet’in de her adımında Nurten ÖZTÜRK ve Filiz ÖZTÜRK’ün dokunuşları var.

Şu anda sektörümüzün en büyük sıkıntısı çalışacak insan bulmak. O yüzden kadınlarımıza sektörde yer vermek için başlatılan bu kampanyanın hem işsizliği azaltırken hem de bu sıkıntımızı çözen çok büyük bir adım olduğunu düşünüyorum.

Opet, akaryakıt sektöründe en geniş bayi ağına sahip şirketlerden biri. Koç Topluluğu bayisi olmak size ticari ve sosyal yaşamınızda ne gibi artılar sağlıyor?

Öncelikle ticari olarak ülkenin çok önemli markalarını bünyesinde bulunduran bir topluluğun parçası haline geliyorsunuz. Bu, vizyonunuza ister istemez olumlu olarak etki ediyor. Düşünün Türk Traktör ’den Arçelik’e, Arçelik’ten Ford’a, Ford’dan Pürsu’ya bir network var. Bu network her zaman size vizyon katar yeni fırsatlar doğurur. Yeter ki ben vizyonumu şirket vizyonu ile birleştireyim.

Kökleri, değerleri ve ilkeleriyle Koç Topluluğu, Türkiye’nin en önemli kurumlarında biri…Koç  Topluluğu’nun bir parçası olmak sizin için ne ifade ediyor?

Ülkenin en büyük topluluğunun bayisi olmanın sayısız avantajları var. Ama benim için en önemlisi eğitimli, kibar, kaliteli yöneticiler ile çalışmak oldu. Çünkü o insanlarla kurduğumuz diyaloglarda her an yeni bir şey öğreniyor ve kendinizi geliştirmeye başlıyorsunuz. Bu da sizi toplumda çok farklı bir noktaya taşıyor tabii ki. Okuduğunuz kitaplardan takip ettiğiniz konulara kadar her şey değişiyor zaman içinde.

Sürdürülebilirlik kavramı günümüz dünyasının en önemli kavramlarından biri. Bayi olarak sürdürülebilirlik konusunda çalışmalarınız var mı?

Aslına bakarsanız sürdürülebilirlik kavramının tam bir tanımı yok. Bunu şirketimiz adına geleceğe yönelik planlama olarak değerlendirelim. 2021’de istasyonumuzu planlarken bu istasyonu hem bir akademi gibi planladık hem de misafirlerimizin ileride ihtiyaç duyabileceği hizmet alanlarını hazırlamaya çalıştık. Çalışan personelimizin tamamını genç ve tecrübesiz seçmemizin en büyük sebebi de bu aslında. Örneğin şubat ayında bir kadın kasiyerimizi istasyon müdürü olarak yetiştirip göreve başlattık. Şu anda 18 arkadaşımızın tamamını yeni açacağımız istasyonlarımızda yönetici olarak değerlendirebilecek durumdayız. Ayrıca istasyonumuzu kurarken elektrik şarj ünitesi kurulumuna hazır hale getirdik. 2025’te şarj istasyonlarımızı da devreye almayı planlıyoruz. Ayrıca güneş enerjisinden kendi elektriğimizi üretme planımızı da 2025’in ikinci yarısında devreye almayı umuyoruz. Yine bu yıl kasım ayından itibaren marketimizi büyütüp hizmet alanlarımızı genişletip bekleme süresini azaltmak içinde çalışmalarımız tüm hızıyla sürüyor.

Akaryakıt  bayisi olmanın keyifli ve zor yanları nelerdir?  Opet bayisi olmayı düşünenlere iletmek istediniz bir mesajınız var mı?

Akaryakıtçılığı başka bir meslekle karşılaştıracak bir iş tecrübemiz hiç olmadı. Babamızla beraber hatta onun da babası ile beraber çalıştık hep bu sektörde. Babamız yıllarca sektörün çatı sendikalarından olan Petrol Ürünleri İşverenler Sendikası genel başkanlığı yaptığı için akaryakıt hep hayatımızın büyük bir kısmını işgal etti.  

Sektörümüz gerçekten regülasyonlarla ve sürekli ağırlaşan ekonomik şartlarla zor bir sektör haline geldi. O yüzden bayi olarak bizim de bir şekilde zamana ayak uydurup istasyonlarımızın gelirlerini arttırmamız gerekiyor. Netice itibarıyla herkesin tatil günü bizim iş günümüz. Bunlar zor tarafları. Ama keyifli tarafları da tabii ki var. Eğer işinizi seviyorsanız insan ilişkileriniz iyi ise çok keyifli bir meslek.

OPET bayisi olmak isteyen bayi arkadaşlarıma en büyük tavsiyem; OPET’in farkını bayi oldukları ilk günden hissedecekler. Çünkü OPET’te tamamıyla iletişim üzerine kurulu bir sistem var. OPET vizyonu ile kendi vizyonunuzu paralel hale getirdiğiniz anda başarı zaten kaçınılmaz olacaktır.

İş hayatınızda örnek aldığınız isimler var mıdır? İş hayatınızda sizin benimsediğiniz değerler, prensipler nelerdir?

Örnek aldığımız isimlerin başında rahmetli Mustafa Koç geliyor ve onun vizyonu geliyor. Tüpraş’ın alınması, Opet-Koç birleşmesi ve en önemlisi de “Meslek Lisesi Memleket Meselesi” vizyonunu çok değerli buluyorum. Hatırlayacak olursak pandeminin ilk zamanlarında meslek liseleri maske ve dezenfektan üretimi yaptı. O dönme bu slogan aklıma geldi. Gerçekten de “Meslek Lisesi Memleket Meselesi” ymiş.

Ayrıca babamız Muhsin Alkan, bize dürüstlüğü ve istişare kültürünü anlattığı için örnek aldığım kişiliklerden biri.
Benim iş hayatındaki en büyük prensibim dürüstlük olmuştur. Dürüst olmak aslında bir erdem değil olması gereken bir özellik. Ticarette her şey olabiliyor. Bu noktada net olmak, dürüst olmak çok önemli. Ticari paydaşlarınıza açık olmalı, hatalıysanız hatanızı kabul etmeli ancak karşı tarafta da hata görüyorsanız onları uyarmalısınız. Günün sonunda iki taraf da bu hatalardan zarar görebilir.

Vizyoner olmak zorundayız. Teknoloji her saniye gelişiyor. Dokunmatik ekranla tanışalı 20 yıl bile olmamışken şu anda her şeyi bir telefona sığdırır hale geldik. Şimdi yapay zekayı konuşuyoruz. Bu hızı yakalamak zorundayım ve işimizi de bu hıza uyarlamak zorundayım.

Bağlı bulunduğunuz, Koç Topluluğu yöneticilerine iletmek istediğiniz mesajınız var mıdır?

Aslında teşekkür etmek istediğim o kadar çok kişi var ki. Saha müdürümüzden bölge müdürümüze, saha operasyondan, akaryakıt dışı gelirler müdürümüze, genel müdür yardımcımıza kadar herkese teşekkür ediyorum. Her aradığımızda sabırla dinleyip çözüm bulup, her şirkete gittiğimde beni kendi şirketimde hissettirip o aidiyet duygusunu verdikleri için ne kadar teşekkür etsem azdır. Biz de bu iletişim gücü oldukça OPET olarak daha çok büyük başarılara imza atacağımızdan eminim.