22 Nisan 2021

E-ticarete damgasını vuracak trendler!

Teknolojinin, sosyal yaşamın ve çağın odağında farklılaşan tüketici davranışları, pazarlama sektörünün de değişime uğramasına neden oluyor. Bugüne kadar geleneksel normlar üzerinden ilerleyen pazarlama sektöründe e-ticaret kavramı ise bu dönüşümü daha da hızlandırıyor. Haliyle pazarlama sektörü de e-ticaretin ortaya çıkardığı yeni tüketici profilinin ihtiyaç ve beklentilerine kusursuzca cevap vermek adına her yeni gün yepyeni trendlere imzasını atıyor. Peki, o halde 2021 yılına damgasını vuracak olan o trendlere yakından bakmaya ne dersiniz?
 
Teknoloji, pandemi gölgesinde değişen alışkanlıklar ve içinde bulunduğumuz çağın bize dayattıklarından pazarlama sektörü de nasibini alıyor. Tarihin belki de en eski sektörlerinden biri olan pazarlama sektörü de değişiyor ve dönüşüyor. Bir düşünün bundan 20 yıl öncesine kadar e-ticaret diye bir kavram hayatımızda var mıydı? Elbette hayır. Ama bugün e-ticaretin toplam ticaret içerisindeki payı her geçen gün daha da artıyor. Buna bağlı olarak tüketiciyi elinde tutmaya çalışan e-ticaret sektörü profesyonelleri de her geçen gün yeni trendlerle sahnede arz-ı endam ediyorlar. Hayatını neredeyse mobile uyumlu yaşayan tüketiciler de bu trendleri yakından takip ediyorlar. Hele ki pandeminin tüm yaşamımızı derinlemesine değişim ve dönüşüme uğrattığı şu son bir yılda! Peki, ama özellikle de son bir yılda kendisinden beklenmeyecek bir performans sergileyerek yıldızını daha da parlatan e-ticaret sektörüne 2021 yılında hangi trendler damgasını vurmaya hazırlanıyor? Sizler için derledik.

Oyun içi pazarlama
Bu yüzyılı tanımlayan en önemli kavramlardan olan teknoloji sayesinde yaşamımıza yeni mecralar ve iletişim türleri dahil oldu. Buna bağlı olarak da hayatlarımız, tüketim alışkanlıklarımız ve eğlence anlayışımız da çok farklı yönlere evrildi. Yüzyıllardır hepimizin hayatını daha eğlenceli hale getiren “oyun” kavramı da dijitalleşme ile birlikte değişti. İnternetin hayatımıza dahil olmasıyla birlikte dijital oyun sektörü de artık uğruna dünya çapında organizasyon ve turnuvaların gerçekleştirildiği oldukça geniş etki alanına sahip sosyal aktivitelere dönüşerek her geçen gün büyüyen bir endüstri haline geldi. Hatta öyle ki insanların daha keyifli vakit geçirmek adına varlık gösterdikleri diğer sosyal medya platformlarından rol çalmaya başladı. Bu nedenle oyun sektörü pazarlama profesyonellerinin daha yoğun efor sarf etmeleri gereken bir alan olarak karşımıza çıkıyor. Çünkü oyun, tüm yaş grupları arasında oldukça popüler ve oyun severlerin sosyo-ekonomik yapısı oldukça heterojen. Daha da önemlisi her geçen gün büyüyen bir pazar payına sahip. Araştırmalara göre 2012 yılında 70 milyar dolar büyüklüğe sahip olan dijital oyun sektörü 2018 yılında 140 milyar dolar seviyesine yükselmiş. Yapılan hesaplamalara göre sektörün 2022 yılında 196 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşacağı öngörülüyor. Zira değişen yaşam koşulları, bireyin hızla yalnızlaşması da bunu destekliyor. Örneğin hepimiz için yepyeni bir deneyim süreci olan pandemide küresel oyun pazarı %12 büyüdü. Bu dönemde oyunlar üzerinden yapılan harcamalar ise tüm dünya genelinde %39, Türkiye’de ise %20’den fazla arttı. Sadece bu veri bile oyun pazarının büyüklüğünü ve büyüme hızını göstermesi açısından son derece önemli.

Üstüne üstlük markalarını rakiplerinden ayrıştırmak isteyen pazarlamacılara eşsiz fırsatlar da sunuyor. Dolayısıyla pazarlama profesyonellerinin oyun endüstrisine hızla adapte olup stratejik planlarına oyun pazarlamasını da eklemeleri son derece önemli. Çünkü her geçen gün büyüyen bir sektör söz konusu. Araştırmalar küresel oyun pazarının 160 milyar dolara, oyuncu sayısının ise yaklaşık 3 milyara ulaştığını gösteriyor.  Bu nedenle pazarlama sektörü profesyonelleri hedef kitlelerinin ilgi gösterdiği popüler mobil oyunları, reklam ve pazarlama kampanyalarına dahil etmeliler. Markalar potansiyel müşterilerine daha fazla temas etmek için etkinliklere sponsor olabilir, amatör lig oluşturabilirler. Ünlü markaların giysileri ile avatar giydirme gibi farklı ve yeni pazarlama modellerini deneyebilirler. Unutmayın yeni dünyanın yükselen trendi oyun içi pazarlama! Şimdiden ayak uyduran da öne geçecek.

Canlı yayın satışları
İnternet bağlantı kalitesinin artması ve online platformların sayısının çoğalmasıyla beraber hayatımıza yepyeni bir kavram daha dahil oldu: canlı yayın satışları! Özellikle koronavirüs pandemisinin tüm dünyada etkisini derinden hissettirdiği geçen yıldan bu yana online video izlemelerinde gözle görülür bir artış kaydediliyor. Haliyle bu durum ise e-ticarette sıra dışı bir trend olarak karşımıza çıkan canlı yayın satışlarının pazarlama sektörüne entegre olmasına ve sektörü kökünden değiştirmesine neden oluyor. Aslında Çin’den dünyaya yayılan bir trend olan canlı yayın satışları, influencer deneyimi ile birleştirilerek etki alanı daha da genişletiliyor. Peki, ama canlı yayın satışları nasıl yapılıyor? Sosyal medya platformlarının canlı yayın özelliği veya e-ticaret firmalar tarafından kullanılan canlı yayın programları üzerinden gerçekleştirilen canlı yayınlara dünyanın farklı coğrafyalarında yaşayanlar katılarak ürün tanıtımlarını izleyebiliyor. Anlık fırsat ve indirimlerin tüketicilere sunulması bu canlı yayınları daha da cazip hale getiriyor. Potansiyel tüketiciler canlı yayın esnasında satın alma işlemini gerçekleştirebiliyorlar. Ürünü canlı canlı ve üç boyutlu görmek, hakkında daha detaylı bilgi almak, hatta deneme aşamalarına bizzat şahit olmak kişinin ürüne karşı güven oluşturmasına yardımcı oluyor. Buradan yapılacak satışların miktarı ne olur ki diye düşünmeyin. Coresight tarafından yapılan bir araştırmaya göre 2019 yılında tüm dünyada, 60 milyar dolarlık online satış canlı yayın etkileşimi sonucunda yapılmış. Akımın öncüsü olan Çin’de canlı yayından alışveriş yapanların sayısı ise 300 milyon. İnanılmaz değil mi? Bir de pandemi döneminde sokağa çıkma yasakları nedeniyle insanların daha fazla evde vakit geçirdikleri 2020 ve 2021 yılını düşünürsek rakamların büyüklüğünün ne olabileceğini az çok tahmin edebiliriz.

Online pazar yerleri ve 2. el ticaret
Son dönemde pazarlama sektöründe yükselişe geçen trendlerden biri de online pazar yerleri. Hepimizin aşina olduğu geleneksel pazar kavramını online alışverişe taşıyan online pazar yerlerini birden çok satıcıyı tek bir çatı altında potansiyel alıcıyla buluşturan alışveriş siteleri olarak özetlemek mümkün. Mağaza açma şansı bulunmayan ya da dünyanın dört bir yanındaki potansiyel alıcılarla buluşmak için yeterli tanıtım ve reklam kaynağına sahip olmayan küçük işletmeler için eşsiz bir fırsat olan online pazar yerleri satıcılara sanal mağazalar açarak ürünlerini potansiyel tüketicilerle zahmetsizce buluşturma şansı veriyor. Üstüne üstlük güvenlik de had safhada. Online pazar yerleri küçük işletmelere lojistik, dağıtım, dijital pazarlama, içerik gibi alanlardaki hareket kabiliyetlerini artırma imkanı da sunuyor. Bu sayede satıcılar sadece ürünlerine ve hedef kitlelerine odaklanabiliyor. Kuruluş aşamasında olan şirketler için e-ticarete başlamayı kolaylaştıran online pazar yerlerinde yeni trend sürdürülebilirlik ve tasarruf kavramı çerçevesinde şekillenen 2.el ürün pazarları. Özellikle pandeminin tetiklediği küresel krizde daha da ön plana çıkan bu konseptin 2 yıl içinde 65 milyar dolara ulaşacağı öngörülüyor. Çünkü artık insanlar gereksiz tüketim, iklim değişikliği, sürdürülebilirlik ve yaşam koşullarının her birey için eşit hale getirilmesi konusunda daha fazla farkındalık sahibi. Bu da özellikle 2. el satış yapan pazaryerlerinin varlıklarını gelecekte daha da güçlendireceği anlamına geliyor.

Yapay zekânın depo ve lojistikte kullanılması
Araştırmalara göre her yıl ülkemizde yüzde 30-35 arası bir büyüme gösteren e-ticaret sektörü pandeminin de gölgesinde 2020’de yüzde 60 oranında bir büyümeye imza attı. 40 binden fazla yeni e-ticaret sitesinin tüketicilerle buluştuğu 2020 yılında bu durum depo ve lojistik hizmetlerinde ciddi bir hareketlenmeye sebebiyet verdi. Mevcut durumu en elverişli şekilde yönetmek isteyenler yapay zekânın yardımına başvurdu. İşi bir adım öteye taşıyarak çağın ruhuna göre hareket etmeyi kendisine bir ilke olarak belirleyenler robot teslimat denemelerini hayata geçirdiler. Bu durum 2021 yılında e-ticarette yapay zekâ uygulamalarında yenilikçi çözümlerle karşılaşacağımızın sinyallerini veriyor. Zira satışlardaki artış depo ve lojistik hizmetlerinde de hız odağında kaliteli hizmet vermeyi gerektirecektir.