19 Ağustos 2021

Kazan-kazana dayalı bir satış ortaklığı: Affilate pazarlama

Affiliate pazarlama, bir işletmenin dijital ortamdaki müşterileri ürün ve hizmetlerine yönlendirmek için üçüncü taraf yayıncılara ödeme yaptığı bir reklam modeli. İnternette gezinirken karşınıza çıkan bir reklamın üzerine tıkladınız ve ne zamandır almayı düşündüğünüz bir ürünün sayfasına gittiniz. Beğendiniz ve o ürünü satın aldınız. Evet, affiliate pazarlama modelinin başarı hanesine bir yıldız daha eklendi!
 
İngilizce kökenli bir kelime olan affiliate, Türkçede ortaklık kurmak, bağlı şirket gibi anlamlara geliyor. Affiliate pazarlama için Türkçede üretilmiş bir karşılık olmadığından biz de yazı boyunca bu şekilde kullanacağız.
Affiliate sistemi için özetle bir dijital pazarlama modeli diyebiliriz. İnternet üzerinden alışveriş, her geçen gün daha da hızlı bir şekilde büyümesi nedeniyle pazarlama dünyasının merceği altında. Bu şekilde aktarıldığında, internet ile ortaya çıkan bir pazarlama türü olarak düşünülebilir ancak böyle değil. Affiliate pazarlama, internetin öncesinde de var olan ve kullanılan bir model. Bu modelin ne olduğuyla ilgili bilgiler paylaştıkça, aslında birçoğumuzun tanıdığı bir pazarlama yöntemi olduğunu daha iyi anlayacaksınız.  

Affiliate pazarlama nedir?

Affiliate pazarlama, bir işletmenin dijital ortamdaki potansiyel müşterileri ürün ve hizmetlerine yönlendirmek için üçüncü taraf yayıncılara ödeme yaptığı bir reklam modelidir. İnternette dolaştığınızı, bir sayfadan diğerine, o siteden ötekine gezindiğinizi düşünün. Karşınıza elbette ki reklamlar çıkıyordur; bunlardan bazıları ilginizi çekebilir ve siz de gider o reklamın üzerine tıklar ilgili ürünün sayfasına gidersiniz. Beğendiniz ürünü satın alırsınız ve böylece affiliate pazarlamanın başarısına başarı ekler.
Ya da epeydir araştırdığınız, almayı düşündüğünüz bir ürün, siz o günün haberlerini okurken birden önünüzde beliriverdi. Muhtemelen siz de “Dinleniyor muyum?” diye şüphelendiniz. Oysa bunun sebebi, birkaç gün önce bir influencer’ın tanıtmak için linkini koyduğu ürüne tıklamanız, kısacası o ürüne olan ilgilinizi dijital arenada “duyurmanızdır.”
İnternetle birlikte bu pazarlama modelinin yıldızının parladığından bahsetmiştik. Öyle ki şimdilerde affiliate pazarlamanın milyar dolarlık bir endüstri haline geldiğinden rahatlıkla söz edilebilir. Geri dönüşünün rahatlıkla ölçülebildiği sisteme bağlı bu endüstri, hâlâ önemli oranlarda büyüme potansiyeline sahip.

Satıştan komisyon elde etmek

Affiliate pazarlama, basit bir tabirle, gerçekleştirilen satıştan komisyon alma şeklinde gerçekleşen bir sistem. Ortada bir ürün bulunuyor, bu ürünün reklamını internet üzerinden yaparak tüketiciye ulaştıran ve tüketicinin bu kanal vasıtasıyla satın almasını sağlayan taraf komisyon alıyor. Böylelikle, işletmeci ürününü satmış, onu müşteriye ulaştıran taraf da bu vasıtayla kâr elde etmiş oluyor. Kazan-kazana dayalı bir satış ortaklığı.
Affiliate sisteminin, pazarlamada her zaman kullanılan komisyon uygulamasının dijital dünyadaki karşılığı olduğu da söylenebilir. Bu komisyonu elde edebilmenin şartı ise satışın gerçekleşmesini sağlamak. Ürünü müşteriye ulaştırıp sonrasında satın alması sağlanarak bu satış ortaklığının bir parçası olmak mümkün.
 
Üç farklı taraf arasındaki işbirliği
 
Affiliate pazarlama sistemi, farklı tarafların işbirliği içinde gerçekleştirdikleri bir satış süreci. Bu satış sürecinin 3 tarafı bulunuyor: Satıcı, ortak ve tüketici. Satıcı, satışı yapılacak ürünün sahibidir. Bu tarafı marka ya da işletme sahibi olarak da adlandırmamız mümkün. Ürününün satışını yapan tarafa komisyon öder.
 
Markanın, ürününü satabilmek için kapısını çaldığı taraf ise ortak olarak adlandırılmakta. Ortağa bu sistemde büyük görevler düşüyor. Anlaştığı markanın ürününü web sitesi, sosyal medya veya diğer pazarlama kanalları vasıtasıyla müşteriyle buluşturuyor. Affiliate pazarlama sisteminde ortağa önemli görevler düştüğünü söylemiştik. Çünkü internet dünyasında ilgili ürünü en iyi şekilde pazarlamak ve müşteriyi alma konusunda ikna etmek, bu iş bölümünde ortağın sorumluluğunda.
 
Bu aşamada, değişik faktörler rol oynuyor. Hedef kitleyi iyi tanımak, ona doğru kanallardan ulaşmak ve reklamı ilgi çekici bir şekilde sunmak gibi. Ortak, bu aşamalarda başarılı olarak, bu işbirliğinin üçüncü halkası olan müşteriyi ürünü satın almaya ikna ederse görevini başarıyla yerine getirerek komisyonun sahibi oluyor.
 
Müşteriye ulaşmanın güçlü aracı; reklam

Ürün ve hizmetlerin tanıtımı ve müşterilerle iletişim kurmanın en iyi yoludur reklam. Hem üretici hem de tüketicinin ihtiyaç duyduğu bir araçtır. Bir işletmenin satışlarını artırabildiği gibi, satın alma davranışları üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Gelir ortaklığına dayalı affiliate pazarlama sisteminde, işletmenin reklamı yapılarak müşterilere duyuruluyor.
Bu pazarlama modelinde, örneğin blog sahiplerine, ürünlerin ve hizmetlerin reklamının yapılması için ödeme yapılıyor. Bu sistemde, web sitelerine, uygulamalarına veya bloglara reklam yerleştiriliyor ve böylelikle ürün veya hizmet pazarlanıyor. Satışa dönüşen potansiyel müşteriler için ise komisyon ödeniyor.

Affiliate pazarlamanın avantajları
 
Affiliate pazarlama, reklam şirketi ve satıcı için büyük getiriler sağlayabilir. Satıcı, ortağının düşük maliyetli reklam ve yaratıcı pazarlama çabalarından, ortak ise ek gelir ve teşvikler elde ederek fayda sağlar. Affiliate pazarlama, yatırım getirisi yüksek bir model. Bunun da basit bir açıklaması var: Çünkü bu sistemde çoğunlukla ilan için sadece satışla sonuçlandığı takdirde ödeme yapılıyor. Bu durum, bütçe acısından çok önemli bir avantaj olarak öne çıkıyor. Başlangıçta, banner reklamlarda tıklama başına maliyet belirleme gibi bir uygulamaya gidilse de zamanla işin odağı gerçek satışlardan veya nitelikli müşteri adaylarından alınan komisyonlara dönmüş.

Sistemin satıcı açısından en önemli avantajına değindik. Affiliate pazarlamanın ortaklar açısından en önemli avantajı ise tamamen komisyona dayalı bir model olmasından kaynaklanıyor. Markaların reklamını dijital ortamda müşterilerle buluşturan ortaklar, herhangi bir şirketten bağımsız olarak birden fazla markayla iş yapabiliyorlar. Bu durum ise satış ortaklarına daha fazla gelir elde edebilme fırsatı sunuyor. İnternet, sınırsız bir dünya olduğundan ürün hiç umulmadık kitlelere bile ulaşıp müşteri potansiyelini yükseltebiliyor.
Dijital dönüşüm alıveriş biçimlerimizi de dönüştürüyor. Bunun sonucu olarak, internetle birlikte ortaya çıkmasa bile dijital kurallara göre şekillenen affiliate pazarlamanın ilerleyen zamanlarda kapsamının ve özelliklerinin geliştirilerek etkisini artırması bekleniyor.