03 Ocak 2023

Hüseyin Birinci “Koç Topluluğu’nun ilklerini bizzat deneyimledik

Koç Topluluğu ile yolları 30 yılı aşkın bir süre önce kesişen Fiat Kuşadası bayisi Hüseyin Birinci, Fiat’ın fonksiyonel ve ulaşılabilir ürünleriyle fark yarattığını dile getiriyor. Birinci, Koç Topluluğu’nun lider kimliğinin, sorumluluklarına ve ilkelerine bağlı olmasının ise uzun yıllara dayanan bu birliktelikte kendilerini en çok etkileyen unsurlardan olduğuna işaret ediyor.

Sektörde kaç yıldır faaliyet gösteriyorsunuz? Fiat bayisi olmaya nasıl karar verdiniz? Bize kısaca bu süreci anlatır mısınız?
Otomotiv sektörüne 1991 yılında Tofaş Türk Otomobil Fabrikası A.Ş.’nin ana bayisi olarak giriş yaptık. Türkiye’nin köklü şirketlerinden olan Koç Topluluğu ile iş birliği yapıyor olmak bizim için gurur verici bir durumdu. 90’lı yıllarda Kuşadası’nda nüfusun yavaş yavaş artması ve bölgenin doğal güzellikleri sayesinde turizm sektörü burada oldukça gelişti. Buna bağlı olarak yapılan yatırımlar ise konaklama, kiralama ve taşımacılık gibi alanlarda otomobile olan ihtiyacı doğurdu. Bizler de bu ihtiyacı karşılamak için milenyum çağına yakışır bir isim olan 2000 Motorlu Taşıtlar'ı kurarak, sektörde biz de varız dedik.

Kökleri, değerleri ve ilkeleriyle bugün Türkiye’nin en önemli topluluklardan biri olan Koç Topluluğu’nun iş yapış kültüründe sizi en çok etkileyen şey nedir?
30 yılı aşkın bayilik yaşamımızda Koç Topluluğu’nun ilklerin öncüsü olduğunu bizzat deneyimlemiş bir şirketiz. Sorumluluklarına, ilkelerine bağlı olması ve lider kimliği bizi en çok etkileyen unsurlardan. 

Otomotiv sektörü en çok değişim ve dönüşüm gösteren sektörlerin başında geliyor. Bu değişimi en yakından gözlemleme şansına da bayiler erişiyor. Geçmişten bugüne baktığınızda siz bu değişimi nasıl okuyorsunuz?
Otomobil  üretimi, petrolün keşfi ve teknolojinin inanılmaz bir şekilde ilerlemesi sonucunda kısa bir sürede rekorlar kırmaya başladı. Otomobil fikri ekonomiye, sosyal yaşama, iş, sanat, tarih ve hatta coğrafya gibi pek çok alana tesir etmiştir. Otomobile olan talep, petrolün değerini arttırmış ve bu, dünya genelinde politik dengeleri değiştirmiştir. Otomobile olan ihtiyaç ile sanayileşme başlamış, fabrikalar kurulmuş, endüstriyel dengeler yön değiştirmiştir.

Fiat’ın yenilikçi ürün ve teknolojiler geliştirme odaklı iş yapış kültürünün siz değerli bayilere nasıl bir katma değer sağladığını düşünüyorsunuz?
Fiat markasının pazardaki ihtiyaçları tespit ederek bu yönde çalışmalar yapması, biz bayileri de gururlandırıyor. Markamız hem bireysel kullanıma hem de ticari hayata yönelik, fonksiyonel ve ulaşılabilir ürünleriyle her zaman müşterileri için değer yaratıyor. Bu da biz bayilerin sürdürülebilir başarılara imza atmasına katkı sağlıyor. Bununla birlikte yeni iş kollarını ve farklı yenilikçi uygulamaları ana markamız ile birlikte hayata geçiriyoruz. Bunun en yakın örneklerinden biri Tofaş’ın yeni kurulan Koç Fiat Sigorta şirketi. Sonrasında tüm bayilere yaygınlaştırılacak olan Koç Fiat Sigorta’nın ilk pilot bayi uygulamasını bünyemizde başlattık. 



Fiat’ın yıllardır pazar lideri konumunu sürdürerek ekonominin lokomotif şirketlerinden biri hâline gelmesinde ve ürünlerinin tüketiciler tarafından yoğun bir şekilde talep görmesinde bayilerin nasıl bir rol üstlendiğini düşünüyorsunuz? 
Bayiler, üretimi gerçekleşmiş araçların satışı ve servisi konusunda markaya destek veren, bu ağın genişlemesinde büyük role sahip olan iş ortaklarıdır. Bununla birlikte markamız ve ana firma ile çok yakın ve beraber çalışma ortamını sağlayan bayi konseyimiz var. Bir dönem başkanlığını da yaptığım bu organizasyon sayesinde farklı bölgelerden bayi temsilcilerimizle o bölgelerin değişen ihtiyaçları en sağlıklı şekilde ortaya konuluyor. Bayilerin konsey çalışmaları ve eforu bu çerçevede ciddi bir rol oynuyor.



Bir Fiat mühendisi olsanız ne gibi yenilikleri hayata geçirmek isterdiniz?
Öncelikle iyi bir mühendis yeniliklere ve değişik fikirlere açık olmalıdır. Sabit bir fikre kapılıp yıllarca onunla hayatımızı sürdüremeyiz. Kendi kendine giden, hatta uçan arabalar… Geleceğin dünyası için tüm bunlar, artık birer klasik hâline dönüşmüş hayaller. Tamamen elektrikli olan aracınızı bir alana park ediyorsunuz ve şarjı kendiliğinden dolmaya başlıyor. Aracı bakıma götürmek sürücüler için genellikle büyük bir yük olmuştur. Peki, aracınızın bakıma götürülmesi yerine akıllı telefonunuz gibi uzaktan güncellenebilse güzel olmaz mıydı? 

Müşterilerinizin sizi ve ürünlerinizi tercih etmesinde hangi faktörlerin etkili olduğunu düşünüyorsunuz?
Müşterilerinizin neye ihtiyacı olduğunu ve ne istediğini bilmek büyük bir avantaj. Bunun yanında kendilerini özel hissetmelerini sağlamak ve doğru bir iletişim dili kullanmanız da müşterinin sizi tercih etmesi için önemli faktörlerden.
 
Hâlihazırda kaç kişilik bir ekip ile hizmet veriyorsunuz? Çalışanlarınızla aranızda nasıl bir ilişki var?
40 kişilik bir ekibimiz var. Çalışanlarınıza fikirlerinin değerli olduğunu hissettirmek, onları onurlandırmanın oldukça nazik ve kolay bir yolu. İlgili bir yöneticinin altında çalışmak ve görüşlerine kıymet verildiğinin farkında olmak, çalışanların bir sonraki beyin fırtınası için fikirlerini iyice gözden geçirmeleri ve daha sıkı çalışmaları için kuvvetli bir motivasyon. Bu güven ortamının yarattığı minnet duygusu da çalışan performansını arttırmaya yardımcı oluyor.

Müşterilerinizle olan diyaloğunuzda nelere dikkat edersiniz? Müşterilerle doğru ve güvenilir iletişimi sağlamanın sizce püf noktası nedir?
Sabır, iletişim için en önemli püf noktalarından biri. İletişim stratejilerinizde mutlaka yer alması gereken unsurlardan biri de dürüstlük. Müşterilerinize hem doğru hem de ekstra bilgiler vermeniz de diyaloğunuzu güçlendiren faktörlerden. Zira müşterilerinizi bilgilendirmeniz, onlara güven vereceği gibi memnuniyetlerinin de artmasına katkıda bulunur.