• Anasayfa
  • Size Özel
  • Aygaz Genel Müdürü Gökhan Tezel: “Aygaz yüzünü geleceğe dönmüş bir marka”
19 Aralık 2021

Aygaz Genel Müdürü Gökhan Tezel: “Aygaz yüzünü geleceğe dönmüş bir marka”

60. yılını “60 yaşındayız ama hiç göstermiyoruz” sloganı ile kutlayan Aygaz’ın, ülkemizin planlı kalkınma döneminin hemen öncesinde başlayıp günümüzde de devam eden hikâyesini Genel Müdür Gökhan Tezel’den dinledik. Kuruldukları günden bu yana faaliyet gösterdikleri pazarda “Neyi değiştirebiliriz?” bakış açısıyla hareket ettiklerinin altını önemle çizen Tezel, temel amaçlarının müşteriyi merkeze koyarak yenilik yolculuklarına devam etmek olduğunu dile getiriyor.
 
Sektörde adından ilklerle söz ettirirken aynı zamanda Türkiye’nin modernleşme tarihine de damgasını vuran Aygaz, 60. yılını kutluyor. Biz de bu vesileyle 60 yıllık köklü bir marka olmasına karşın her daim zamana ayak uydurarak sıra dışı ürün ve hizmetlerle kendisinden beklenin bir adım ötesine geçmeyi başarmış bir marka olan Aygaz’ı bugünlere taşıyan kilometre taşlarını ve küresel bir oyuncu olma yönünde hayata geçirilen çalışmaları Aygaz Genel Müdürü Gökhan Tezel ile konuştuk.
 
Uzun yıllardır Koç Topluğu bünyesinde çeşitli görevlerde bulundunuz. 2015 yılından bu yana da Aygaz’da Genel Müdürlük görevini üstleniyorsunuz. Aygaz’ın tarih içerisindeki değişimini ve dönüşümünü hem dışarıdan gözlemleme hem de bizzat yönetme şansına erişmiş biri olarak şirketin yolculuğunu kısaca nasıl anlatırsınız?

Aygaz’ın 60 yıllık yolculuğuna baktığımızda eşsiz bir vizyon ve büyük emek ile başlayarak aynı hızla devam ettiğini görürüz. Kurulduğu ilk günde yaratılan bu eşsiz vizyonu sürdürülebilir kılmak ve pazarı şekillendiren lider şirket olarak kalmak için faaliyet gösterdiğimiz sektörlerde öncülüğümüzü ve yenilikçiliğimizi devam ettirmemiz gerekiyordu. Bunun için de her zaman farklı açıdan bakmayı alışkanlık haline getirmemiz, farklılığımızın anlaşılmasını sağlamamız, müşterilerimizin gözünde özel bir marka olmamız gerekiyor. Aygaz kurulduğundan bu yana hep bu bakış açısıyla hareket etmiş. Bugünkü başarısının temelinde de bu anlayışın var olduğunu düşünüyorum. Büyüklerimiz bunu büyük bir özveriyle başardı, biz de bu geleneği, değişen şartlara uygun olarak devam ettirmeye çalışıyoruz.

Aygaz, aslında lojistik zincir yönetimi yapıyor. Türkiye’nin veya dünyanın herhangi bir yerinden LPG’nin temin edilerek müşterilerimizin kullanımına hazır hale getirilmesinin lojistik operasyonunu yönetiyoruz. Basit bir örnekle, Amerika’da kaya gazı kuyularından bugün çıkarılan LPG’nin bir ay sonra bizim evlerimizde ve araçlarımızda kullanılmasını ve bu operasyonun yılın 365 günü kesintisiz olarak devam ettirilmesini sağlıyoruz. Bu lojistik zincirin her halkası çok değerli ve önemli. Merkezde müşterilerimizin ihtiyacı var. Bu ihtiyacı en iyi şekilde karşılayabilmek için sürekli değişmemiz gerekiyor. İşimizin merkezinde LPG olmasına rağmen, ilgili pek çok alanda da faaliyetlerimiz bulunuyor. Mesela LPG ile çalışan cihazlar üretiyoruz, gemilerimiz var, dünyanın farklı yerlerinde LPG taşımacılığı yapıyoruz, İngiltere ofisimiz ile küresel anlamda LPG ticareti yapıyoruz, yurt dışında perakende LPG işi kurmaya çalışıyoruz, Aygaz Doğalgaz şirketimiz ile Türkiye’de doğalgaz sektörünün liberalleşme yolculuğuna katkı sağlamaya çalışıyoruz. Yakın zamanda su ve kargo sektörüne de girdik. Gördüğünüz gibi Aygaz’ın kaynaklarını ve güçlü kaslarını kullanarak pek çok alanda faaliyet gösteriyoruz. Temel hedefimiz bu yapıyı olabilecek en verimli şekilde yönetirken aynı zamanda da geleceğe hazırlamak. Bizim misyonumuz, şirketi bizden sonraki kuşaklara olabildiğince güçlü ve büyüyen bir konumda devretmek. Yönetim ekibi olarak bu konu en önemli önceliklerimizden bir tanesi.

Aygaz her zaman ilklerin peşinde koştu. Bunu 1961 yılındaki ilk LPG mağazamızda da görebilirsiniz, Türkiye’ye özgü olarak tüpün bayiler aracılığı ile eve teslimi modelinin geliştirilmesinde de... O dönem bu vizyon ile kurulan bayi teşkilatı, zaman içinde Türkiye’de örnek oluşturacak bir dağıtım ağına sahip oldu.

Lojistik açıdan son derece önemli bir konumda olan dolum tesislerimizin varlığı, Aygaz’ın kuruluş yıllarından itibaren en önemli avantajlarından biri olmuştur. 1962 yılında Yarımca’da ilk kurulan tesis ile başlayan yapılanma, bugün Aliağa, Ambarlı, Hatay Dörtyol ve Samsun’daki tesislerimiz ile genişledi ve yaklaşık 180.000 metreküp ile Türkiye’nin en büyük LPG depolama kapasitesine sahip olmamızı sağladı.

Kullandığımız tüp, valf, regülatör, dökmegaz ve otogaz istasyon tankı gibi ürünleri Gebze Organize Sanayi Bölgesi’ndeki tesisimizde üretip hem iç pazara hem de yurt dışına satıyoruz. Gebze İşletmesi alanında dünyadaki en büyük 3 üreticiden biri. Ürettiği 600’den fazla çeşit ürün 56 ülkede kullanılıyor. Yaptığımız yatırımlar ile artan ürün çeşidi ve rekabetçiliği sayesinde her yıl yeni pazarlara girerek bu sayıyı artırıyor. Bu yıl Avrupa’da %50 büyüyen satışlara, son dönemde Güney Amerika’yı ekleyerek ihracatta büyümeye devam edecek.

Dünya LPG pazarlarındaki gelişmeleri sahada takip eden uluslararası satış, LPG ürünleri ve üretim alanında deneyimleri sebebiyle, Gebze İşletmesi, yeni ürün konusunda da, şirketimizin diğer ülkelerdeki yatırımlarının ihtiyaçlarını hızlı ve ekonomik şekilde sağlama konusunda da Aygaz’ın önemli bir varlığı.

60. yılında değişmeye, dönüşmeye devam eden bir şirket olarak pazarımıza “Neyi değiştirebiliriz?” gözüyle bakıyoruz. Temel amacımız müşteriyi merkeze koyarak bu yenilik yolculuğuna devam etmek. Bu amacın vazgeçilmez parçası olan kurum içi girişimcilik ve inovasyon faaliyetleri kapsamında çalışanlarımızın fikir önderliğinde hayata geçirdiğimiz yenilikçi projelerimizin başarıları göğsümüzü kabartıyor. Aygaz içinden doğan fikirleri yine Aygaz içinde büyütmek için çalışıyoruz. Aygaz Grubu olarak ana işimiz olan LPG’nin yanı sıra, yaygın ve köklü bayi teşkilatımızın verdiği güçle öncelikle su, ardından da kargo sektörüne giriş yaptık. Aygaz olarak, her fikre önem veriyoruz ve inovasyon kültürünün şirketin köklerine kadar ulaşmasını görmekten de büyük mutluluk duyuyoruz.

Mevcut enerji türleri içinde pratikliğinin yanı sıra kolay taşınabilirliği ile öne çıkan ve en temiz alternatif yakıtlar içinde bulunan LPG konusunda müthiş bir bilgi birikimimiz var. Bu alanda sadece Türkiye’de değil, dünyada da oldukça tanınan bir firmayız. Global LPG sektöründe Aygaz’ın gerçekten çok iyi bilinen bir ismi ve müthiş saygı duyulan bir imajı var. Bu kadar iyi bildiğimiz bir işte bizim bu birikimimizi daha da ileriye taşıma zorunluluğumuz bulunuyor. Ar-Ge bu kapsamda gerçekten bize ihtiyaç duyduğumuz o desteği sağlıyor. Aygaz’ın bugün bu kadar güçlü olmasında Ar-Ge’ye her zaman çok önem veren bir şirket olmasının katkısı büyüktür.

Yakın zamanda LPG sektöründe ilk ve tek Ar-Ge Merkezi’ni kurduk ve tüm çalışmalarımızı bu çatı altında toplamaya başladık. Gerek ürün gerek süreç geliştirme anlamında Ar-Ge Merkezimiz çok ciddi projelere imza attı ve atmaya devam ediyor. Örneğin, bizim GreenOdor olarak adlandırdığımız kükürt içermeyen kokulandırıcı, dünyada ilk kez Aygaz Ar-Ge Merkezinde geliştirildi. Aygaz bünyesinde yaygınlaştırdıktan sonra global pazarda ilgi çeken bir ürün olacağını tahmin ediyoruz. Tüplerin kamyon kasalarına yüklenme sürecini otonom hâle getirmeyi hedefiyle hayata geçirdiğimiz Yeni Tüp Yükleme Robotumuz da dünyadaki ilklerden biri olacak. İlk olarak Ambarlı Teminali’nde devreye aldığımız Tüp Yükleme Robotu projesi özellikle iş sağlığı ve güvenliği üzerine hem Aygaz hem de sektör için çok önemli bir ilk oldu ve projeyi yaygınlaştırma aşamasındayız. Bu projeler parayla satın alınabilecek projeler değil, şirket DNA’sını kullanarak ve kutu dışında düşünerek yaratılmış fikirlerin, olağanüstü çaba ve özveri ile gerçekleştirilmesi sonucu ortaya çıkan projelerdir. Aygaz Ar-Ge Merkezi’miz bu özellikleriyle gerçekten çok önemli bir misyon üstleniyor.
 
Yola çıktığı ilk günden bugüne geçen 60 yılda Aygaz, hizmet ettiği sektörün sınırlarını hem yatay hem de dikey olarak genişletti. İnovasyon, trendleri yakından takip etme, çağın ihtiyaç ve beklentilerini doğru analiz ederek buna göre pozisyon alma anlayışı şirkete ne yönde katkı sağlıyor?

Bizi 60. yıla taşıyan ve bugünlere getiren bir iş kültürümüz, değerlerimiz, alışkanlıklarımız var. Değerlerimizi koruyarak ve onlara dayanarak, zaman içerisinde bizim de kültürümüzü, iş yapış şeklimizi değiştirmemiz gerekiyor. 60 yıldan beri bize eşlik eden iş yapma alışkanlıklarımızın, bizi bundan sonraki 60 yıla taşımayacağını biliyoruz ve buna göre gerekli değişiklikleri planlıyoruz. Pandemi dönemi de esnek ve değişime açık şirketlerin yeteneklerini sergileyebilecekleri pazar koşulları yarattı, çok hızlı bir değişim dönemine girdik. Bu değişime ayak uydurmamız, yine kutu dışında düşünmeye çalışmamız, sektörlerimizde bu değişime en hızlı ayak uyduran şirket olmamız gerekiyor. Farklı olmak ve farklılığımızı sürdürmek zorundayız. Müşterilerimizin değişen ihtiyaçlarını en iyi şekilde karşılamak, bunun da ötesinde onların beklenti ve hayallerini şekillendiren yeniliklerle geleceği yaratmak ve Aygaz’ı geleceğin markası yapmak için çalışmalarımızı son dönemde daha da hızlandırdık.

Bu değişim çabasına bir örnek olarak yeni Aygaz Tüp Ailesini gösterebilirim. İlk defa farklı bir renkte tüp ve bu tüplerle kullanılacak aksesuarları piyasaya sunduk. Üstelik bunu pandemi sürecinde gerçekleştirdik. Yıllar öncesinden planladığımız bu yeniliklerimizi büyük bir heyecanla müşterilerimizle paylaştık ve çok güzel tepkiler aldık. Yaptığımız pazar araştırmalarında yeni Aygaz Mini tüpümüzün kullanıcılarının yaklaşık yarısının aslında tüp kullanmayan bir müşteri grubu olduğunu keşfettik. Ar-Ge ekibimizin bu tüpümüz için geliştirdiği aksesuarlar ile yeni bir ürün ailesi elde etmiş olduk. Karavan ve tekne kullanıcısı müşterilerimiz için özel olarak sunduğumuz yüksek propanlı tüpümüz diğer önemli bir ürünümüz. Yeni getirdiğimiz barbekü ve ısıtma ürünlerimizle müşterilerimize her zaman hayatlarının içinde olduğumuzu hatırlatmaya, bize ihtiyaçları olan her anda orada olduğumuzu hissettirmeye çalışıyoruz. LPG öyle ilginç bir ürün ki yokluğunda çok ciddi boşluk oluşuyor, eğer evinizin dışında bir enerji kaynağına ihtiyacınız varsa, ısınmanız gerekiyorsa en uygun ürün LPG oluyor. 200 gr’lık kartuşumuzdan 45 kg’lık tüpümüze kadar çok geniş bir ürün portföyü ile müşterilerimizin her ihtiyacına cevap vermeye çalışıyoruz.

Aynı atılım ve başarıyı, çevreciliği ile alternatif yakıtlar içinde en önemli yakıt olan otogaz pazarında da gösterdik. 1997 yılından bu yana üstün ürün kalitemiz, yaygın dağıtım ağımız, kusursuz hizmet anlayışımız ve müşteri memnuniyetimizle Aygaz Otogaz’ı, ülkemizin en çok tercih edilen otogaz markasına dönüştürdük. Otogaz pazarı oluşmaya başladığında Aygaz 36 yaşında bir tüp ve dökmegaz şirketiyken, pazarın ihtiyaçlarını görerek ve LPG işinin temellerini kullanarak bir bakıma akaryakıt dağıtım şirketine de dönüştü. Yukarıda bahsettiğim esnekliğimizin güzel bir örneğiydi bu dönüşüm. Pazar istedi, biz de değiştik, uyum sağladık, akaryakıt sektörünün önemli markalarının arasında da pazar liderliğini aldık. 20 senedir de bu liderliği bırakmadık. Yıllar içindeki Ar-Ge çalışmalarımızın da bir sonucu olarak günümüzde otogazın yaygın, performansı yüksek, ekonomik, güvenli ve çevreci bir yakıt olarak Türkiye’de en çok tercih edilen binek araç yakıtı hâline gelmesinde önemli bir payımızın bulunduğuna inanıyoruz.

Tüm bu gerçekleştirdiğimiz çalışmalar sayesinde Aygaz markasının itibarına, genç ve dinamik marka imajına önemli katkılar sağladığımızı, başta gençler olmak üzere, daha önce veya uzun süredir tüp kullanmamış tüketicilerin yaşamına Aygaz’ı dâhil ettiğimizi ve hayatlarının vazgeçilmez bir parçası hâline getirdiğimizi gözlemliyoruz. Bu da bizi mutlu ediyor.
 
Hayata geçirdiğiniz ve ilerleyen süreçte de planlamalarınızda yer alan yeniliklerden yola çıkarak şirketinizin adının hangi kavramlarla yan yana anılmasını istiyorsunuz?
Hedefimiz sadece sektörümüzün  değil, Türkiye’nin en yenilikçi şirketlerinden biri olmak. Bunun için gerekli her adımı atıyoruz. Tüketicinin ihtiyaçlarına yönelik yenilikçi girişimlerimizle Aygaz’ın gelecek stratejisine önemli ve güçlü bir katkı sağladığımıza inanıyoruz.

Ana iş kolumuz olan LPG’ye ek olarak, yakın zamanda su ve kargo sektörüne de girdik. Sendeo Aygaz’ın bünyesinden doğan bir kurum içi girişimcilik hikâyesinin ürünü. İlk etapta “Aykargo” adıyla başlayan bu yolculuk, artık “Sendeo” ismi ile devam ediyor. Sendeo “Son Nokta Teslimat” şirketi olma vizyonuyla yola çıktı. Son yıllarda yükselen e-ticaret trendlerinin vazgeçilmez bir parçası olan son nokta teslimatının en önemli temsilcilerinden biri olmak ve yenilikçi hizmetlerimizle fark yaratmayı hedefliyor. Bu anlamda, sürdürülebilir, yenilikçi, çağın ve toplumun ihtiyaçlarına yanıt veren bir marka olarak emin ve güçlü adımlarla yolumuza devam ediyoruz, Sendeo’dan çok ümitliyiz. Aygaz’dan doğan, Aygaz’ın gücü ile büyüyen ama kargo sektörünün gerekliliklerine göre gelişecek, LPG sektöründe yaptığımız gibi, kargo sektörünün geleceğini şekillendirecek bir şirket olacak Sendeo. Aygaz olarak, dün sadece tüple evlere girerken, bugün Türkiye’nin 81 ilindeki lojistik gücümüzle tüpün yanında müşterilerimizin su ve diğer ihtiyaçlarını evlerine ulaştıran bir marka hâline geldik. 60. yıl iletişim çalışmalarımızda da vurguladığımız gibi yaşından gelen tecrübesini kullanan ama sürekli genç kalan bir markayız ve bu özelliğimizden de gurur duyuyoruz.
 
Hayata geçirdiğiniz yenilikler, yatırımlar ve sosyal sorumluluk projelerinin sektördeki konumunuza, tüketicinin zihnindeki Aygaz markasına yönelik algıyı nasıl şekillendirdiğini düşünüyorsunuz?
İnovasyon, dijitalleşme ve Ar-Ge’ye yaptığımız çalışmaları son dönemde daha da hızlandırdık. Amacımız Aygaz’ı sunduğu sıra dışı ürün ve hizmetlerle bugünün olduğu gibi geleceğin de markası yapmak. Bugün bizi yaşlandırmayan, sürekli lider marka yapan da bu özelliğimiz. Bazen mutfakta, bazen yolda, bazen bir kafede ya da doğanın tam ortasında... Aygaz olarak her zaman hayatın içindeyiz ve her ana değer katmak için uğraşıyoruz. Tüm bu çalışmalar dün ve bugün olduğu gibi gelecekte de Aygaz’ın hayatın içinde, hayata değer katan bir marka olacağının kanıtı.

Müşterimizin beklentileri de veriye ve hizmetlere kolay ulaşma sayesinde değişiyor ve artıyor. Müşteriye daha yakın, taleplerini hızlı anlayan ve uygulayan, süreçlerinde verimliliği üst düzeyde yakalayan, hızlı karar alan çevik bir şirket olma şartının sektörümüz için de kaçınılmaz olacağını görüyoruz. Çalışma kültürümüz de mobil teknolojileri önceliğe alacak şekilde değişiyor. Veri ile hızlı karar almamızı sağlayan akıllı teknolojilere uzaktan, mobil, hızlı ve kolay ulaşım müşterimize daha yakın ve kaliteli hizmet sunmamızda belirleyici olacak. Aygaz olarak biz de “dijital dönüşüm” ve “yenilikçi fikir gelişimi” odaklı çalışmalar yürütüyoruz.  Köklü bir şirket olarak çok farklı alanlarda faaliyet gösteriyoruz. Ürün tedarikinden teslimata kadar geçen müşteri yolculuğunda büyük veriden faydalanıyor, aynı zamanda bu veriyi üretiyoruz. “Veriye dayalı karar alma” kültürü ile iş yapış biçimimizi hızlı şekilde değiştiriyoruz ve içselleştiriyoruz.  Tüm bu çalışmaların Aygaz’ın teknolojiye ayak uyduran yenilikçi bir marka olduğu algısını güçlendiren çalışmalar olduğunu düşünüyorum.

Aynı zamanda markaların ve şirketlerin topluma karşı sorumlulukları var. Toplumsal kalkınma için sürdürülebilir ekonominin gereğine inanan bir markayız. Tüketicilerimizin hayatında ürün ve hizmetlerimizle yarattığımız değerin dışında sosyal sorumluluk projelerimizle de ülkemizin geleceğine yatırım yapıyoruz. Yalnızca temel faaliyet alanlarımızda değil, tüm çalışmalarımızda toplumsal gelişime hizmet ederken çevresel dengeleri de gözeten ve kalıcı değerler üreten sürdürülebilir projeler içinde yer almak, Aygaz’ın kurumsal vatandaşlık anlayışının temelini oluşturuyor. Uzun soluklu ve sürdürülebilir sosyal sorumluluk projeleri Aygaz’ın kurum kimliğinin ve kültürünün en önemli unsurlarından biri.
 
60 yıldır bitmeyen bir enerjiyle hizmet sunarken ve ürünlerinizi geliştirirken odak noktanızı ne oluşturuyor? Aygaz’ın başarısının temelinde hangi motivasyonlar ve yetkinlikler yer alıyor?
Bu başarının altında 3 temel motivasyon veya yetkinliğimiz olduğunu düşünüyorum: Genetiğimizde bulunan değişime olan inancımız ve yatkınlığımız, bayilerimiz ile kurduğumuz güçlü bağımız ve yetenekli, yetkin çalışanlarımız. Biz 60 yıllık ama aynı zamanda çok dinamik ve çevik bir şirketiz. Hep genç kalmayı ve dinamik olmayı başarmış, gerçekten çok özel bir şirket Aygaz. Kurucumuz rahmetli Vehbi Bey çok büyük bir vizyonla Aygaz’ı hayata geçirmiş. Gerçekten o dönemde insanların hayatına çok büyük bir değişiklik getirmiş ve büyük bir dönüşümün başlangıcı olmuş. O günden sonra da Aygaz hayatlarımızda hep yer almış. Gerçekten hayatımızda olmadığında eksikliği hissedilecek bir markayız aslında. Çok üzüldüğümüz deprem zamanında da pandeminin en yoğun olduğu günlerde de görev başındaydık. Sürekli değişen pazar koşullarında, her an gelişen karaktere sahip bir şirket Aygaz. Her sektör değişiyor, LPG sektörü de değişti, az önce bahsettiğim gibi hayatımıza otogaz diye bambaşka bir ürün girdi örneğin. Aygaz kurulduğu günden beri faaliyet gösterdiği her alanda lider olan bir şirkettir. Tüplügaz ve otogazda en çok tercih edilen marka olmayı başarmasının temelinde de sürekli müşterisini düşünmesi var. Müşterilerimiz de bize çok güveniyor ve oluşan sinerji de elde ettiğimiz başarıyı, liderliği getiriyor. Doğalgazın yaygınlaşmasıyla daralan tüplügaz pazarında da yeniliklere devam ederek bir dönüşüm sürecine daha girdik. Aygaz her evin mutfağındaki ocakta veya salonundaki katalitik sobadaydı. Bugün de bahçelerinde, balkonlarında, teraslarında, karavanlarında ya da teknelerinde… Çağın ihtiyaç ve beklentileri çerçevesinde Aygaz da şekil değiştiriyor ve yenileniyor. Bu yeteneğin ve değişime olan istekliliğinin Aygaz’ın en büyük özelliği olduğunu düşünüyorum.

Tüm bu başarıda bizler için çok önemli olan bayi ağımızın çok büyük payı var. Bayi ağımız bizim en önemli değerlerimizden ve güçlerimizden bir tanesi. Üçüncü, hatta dördüncü nesle transfer olmuş, 55 yıllık, 60 yıllık çok sayıda bayimiz var. Gerek su gerekse kargo işi, esasında bizim tek başımıza değil, bayilerimizle beraber geliştirdiğimiz işler. Bayilerimiz bize bu kadar bağlı olmasa, bizim değerlerimizi bu kadar sahiplenmese biz de bu yeni işlere girme konusunda bu kadar cesaret sahibi olamazdık. Bunlar tamamıyla bayi ağımızın gücüyle orantılı olarak girmeye karar verdiğimiz işler. Bayilerimiz bizimle birlikte yatırım yapma ve büyüme konusunda çok istekliler. Tabii ki en büyük sermayemiz hem sahada hem de ofislerde Aygaz’ı geleceğe taşımak için emek veren insan kaynağımız. Aygaz’ın yaratıcı, yetkin, yüksek motivasyonlu, sektörün en iyilerinden oluşan ve değişime kolay adapte olabilen çevik çalışan kadrosu başarısının bir diğer önemli unsuru.
 
Bu ülkenin topraklarında hayat bulmuş ama geleceğe doğru yürürken farklı coğrafyaları da hizmet kalitesiyle tanıştırmayı ihmal etmemiş olan bir şirketin Genel Müdürü olarak bize biraz yurt dışındaki yatırımlarınızdan ve hayata geçirdiğiniz uluslararası çalışmalardan bahsedebilir misiniz?
Türkiye içinde daha verimli bir şekilde işimizi yapmaya çalışırken ve başka faaliyet alanlarını da araştırırken, çok iyi bildiğimiz LPG işini yurt dışında da yaygınlaştırmaya çalışıyoruz. Yurt dışında son derece yoğun rekabetin olduğu bir sektörde yeni bir işe girmek çok da kolay bir süreç değil. Doğru ülke ve doğru fırsat olması çok önemli. Yurt dışı büyüme stratejilerimiz çerçevesinde, Aygaz’ı öncü küresel bir oyuncu yapma yönünde çalışmalarımız devam ediyor.

Oldukça kapsamlı bir değerlendirme sürecinin ardından Bangladeş’e yatırım yapma kararı aldık. Bu amaçla, Bangladeş halkı ve ekonomisi için sürdürülebilir değer yaratan entegre LPG dağıtım şirketi olma vizyonuyla ülkenin önde gelen kuruluşlarından United Enterprises ile güçlerimizi birleştirme konusunda anlaştık. Böylece dünya evsel LPG tüketiminde en yüksek paya ve büyüme trendine sahip Asya pazarı için de ilk adımı atmış olduk.

Bangladeş, yüzölçümü olarak Türkiye’nin beşte biri büyüklüğünde ve 163 milyonluk nüfusu ile de dünyanın nüfus yoğunluğu en yüksek ülkelerinden biri. 2015 ve 2020 yılları arasında ortalama gayrisafi yurt içi hasıla büyüme oranı %7 olan Bangladeş’in muazzam bir büyüme potansiyeline sahip olduğunu düşünüyoruz. Umut verici ekonomik görünümünün yanı sıra, LPG pazarı da ekonomiye paralel şekilde büyümekte. Dünya LPG Derneği’nin (WLPGA) yayımlamış olduğu istatistiklere göre son 5 yıldaki ortalama %52 senelik büyüme oranı ile dünyanın en hızlı büyüyen LPG pazarı. Büyük nüfusu ve COVID salgını sırasında bile devam eden ekonomik büyümesi sayesinde Bangladeş LPG pazarının salgından ciddi şekilde etkilenmediğini görüyoruz. Bu yıl pazar büyüklüğünün 1,5 milyon tona ulaşılacağı tahmin ediliyor.

United-Aygaz LPG olarak Bangladeş’te LPG ithalatı, depolanması, doldurulması ve perakende satışı dâhil olmak üzere değer zincirinin tüm bölümlerinde faaliyet göstermeyi planlıyoruz. İlk tesisimizin inşa süreci başlamış durumda. Chittagong’da yer alan bu tesiste tüp dolumu ve satış operasyonlarına 2021 yılı sonuna kadar başlamayı hedefliyoruz.  Tüketimin yoğun olduğu diğer bölgelerde yayılım planlarımız kapsamında ilave iki adet LPG depolama ve dolum tesisi kurulumu için çalışmalarımız sürüyor.

Aygaz’ın 60 yıllık bilgi birikimi ve tecrübesi, marka gücü, yaratmayı hedeflediği temin ve operasyonel avantaj bu yatırımdaki kritik başarı faktörlerimiz. Tabii sadece bir ülkeyle de kısıtlı kalmak istemiyoruz. Üzerinde çalıştığımız başka projelerimiz de var.

2019 yılından bu yana Londra’daki ofisimiz aracılığıyla da değer zincirinin bir başka halkası olan küresel LPG ticareti alanında da faaliyetteyiz. Dünyadaki en büyük ihracatçısı olan ABD’den ve spot olarak farklı bölgelerden temin edilen LPG’yi tüm operasyonel süreci kendimiz yöneterek başta Asya-Pasifik, Avrupa ve Güney Amerika olmak üzere çeşitli bölgelere taşıyıp satıyoruz. Türkiye’deki temin operasyonumuzu da destekleyen ticaret ofisinin önümüzdeki dönemde Aygaz’ın yurt dışı yatırımları için de önemli bir değer yaratacağını düşünüyoruz. Yeni temin kontratları ve gemi filomuz için planladığımız yatırımlarla küresel LPG ticaretinde büyüyerek uluslararası pazarlardaki varlığımızı arttırırken LPG değer zincirinden de ilave değer yaratmayı hedefliyoruz.
 
Ülkemizin enerji sektöründe önemli bir yer tutan Aygaz, faaliyet alanının yanı sıra kurumsal vatandaşlık anlayışı kapsamında farklı toplumsal projelere de hayat veriyor. Bize biraz bu çalışmalarınızdan bahseder misiniz?
Aygaz olarak, sürdürülebilir bir büyüme için sürdürülebilir ve kapsayıcı kalkınmanın önemine inanıyoruz. Koç Topluluğu şirketi olarak, faaliyetlerimizle paydaşlarımız ve ülkemiz ekonomisi için katma değer yaratırken, sosyal projelerimizle de toplumsal değişim ve dönüşümün parçası olmayı kurumsal vatandaşlık sorumluluğumuz olarak görüyoruz.  Ekonomik ve kültürel kalkınmanın, sürdürülebilir büyümenin ön koşulu olduğunun bilinciyle de sağlıktan çevreye, tarihten spora kadar çeşitli alanlarda pek çok projeye destek vermeye devam ediyoruz. Birbirini tamamlayan nitelikteki sosyal sorumluluk projelerimizle ülkemizin geleceğine yatırım yapıyoruz.

Medeniyetlerin buluştuğu bu topraklarda var olan bir şirket olarak da, ülkemizin ev sahipliğindeki zengin kültürel mirasın tüm insanlığa ait bir hazine olduğuna inanıyoruz. Arkeolojik çalışmaları, bu nedenle ayrıca önemsiyoruz. Bu kapsamda, Akdeniz’in en büyük arkeolojik girişimlerinden biri olarak kabul edilen ve ilk yerleşim izleri M.Ö. 4200 yılına kadar uzanan bu coğrafyanın en önemli antik kentlerinden Sagalassos’taki çalışmalara destek veriyoruz. Bu süreçte Sagalassos’un Türkiye’nin UNESCO Dünya Mirası Geçici Listesi’ne katılmasından büyük gurur duyduk. Kültür ve Turizm Bakanlığı ile iş birliği içinde Sagalassos-Ağlasun kültürel ve doğal peyzajını Dünya Mirası Kalıcı Listesi’ne katmak için çalışmalara devam ediyoruz.

Arkeoloji alanındaki çalışmaların yanı sıra Anadolu topraklarındaki tüm kültürel zenginliğin yazılı olarak kayda alınması amacıyla da Aygaz Kitaplığı projesini hayata geçirmiş bulunuyoruz. Bu proje kapsamında, yaşadığımız coğrafyanın zenginliklerini yeniden hatırlatmak ve gelecek nesillere aktarmak amacıyla 1996 yılından bu yana yayınlar yapıyoruz. Bugüne kadar 16 eseri kültür-sanat hayatına kazandırdığımız söz konusu proje, tarihten arkeolojiye kadar pek çok farklı alana değinen kitaplardan oluşuyor.

Toplumsal sağlık konusuyla da yakından ilgileniyoruz. Aygaz olarak, Çocuk ve Adolesan Diyabetikler Derneği tarafından düzenlenen Diyabetik Çocuklar Kampı’nı 2004 yılından bu yana destekliyoruz. Yine 2004 yılından bu yana İstanbul Tiyatro Festivali’ne eş sponsor olarak desteğimizi sürdürüyoruz.

Kurumsal bir vatandaş olarak toplum ve çevreye dair sorumluluklarımızı tüm paydaşlarımızla uyum içinde yerine getirirken birçok alanda geçmişe sahip çıkan ve geleceğe yatırım yapan projeye öncülük ediyoruz.

Fotoğraf galerisi

Yorum yapmak için lütfen üye olunuz